Проєкт лотерейних ліцензійних умов залишає поле для маневру з VLT-терміналами

11 Жовтня 2021, 15:15

Проєкт лотерейних ліцензійних умов залишає поле для маневру з VLT-терміналами

Нещодавно Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей оприлюднила проєкт ліцензійних умов для лотерейних операторів. А за словами першого заступника голови КЕР при КРАІЛ Бориса Баума, можливо, що до кінця року ці умови ухвалять і буде проведено конкурс. Детальніше про вимоги до лотерейних операторів нам розповіли адвокат юридичної фірми ОМП Ігор Галицький та молодший юрист ОМП Максим Кисіль.

Наскільки точно прописані умови, щоб лотереї не мали ознак інших азартних ігор: слотів, букмекерства чи карткових ігор?

Умови проведення державної лотереї не повинні передбачати можливість візуалізації розіграшу державної лотереї, яка відтворює процес прокручування барабанів, що імітує процес розіграшу азартної гри на ігровому автоматі, а також візуальне відтворення гри в азартні ігри в казино, циліндричної гри (рулетки), гри в кості (абзац 3 пункту 5.3. Ліцензійних умов).

Забороняється під час проведення (зокрема під час розповсюдження) державних лотерей використовувати бренд організатора азартних ігор, корпоративний (фірмовий) стиль, назву, комерційне найменування, логотип, інші об’єкти інтелектуальної власності, знаки для товарів і послуг, під якими проводяться будь-які азартні ігри (абзац 3 пункту 5.11. Ліцензійних умов). Розіграш державних лотерей може супроводжуватися анімаційною візуалізацією процесу розіграшу державної лотереї, водночас забороняється візуалізація, в якій здійснюється візуальне відтворення, яке зовні імітує процес розіграшу азартної гри на ігровому автоматі (підпункт 1 пункту 9.6. Ліцензійних умов).

Закон України «Про державні лотереї в Україні» у 2020 році було доповнено ст.7.1, згідно з якою забороняється використання ігрових автоматів як лотерейного обладнання та розміщення лотерейного обладнання в обладнанні, що своїм зовнішнім виглядом відповідає ігровим автоматам. Забороняється відтворення в будь-якій формі процесу прокручування барабанів, який зовнішньо імітує процес розіграшу на ігровому автоматі.

Водночас закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» 2020 року у ст.1 прописує визначення «ігрового автомата» – це «спеціальне технічне обладнання, що призначене та/або використовується для проведення азартних ігор, результат яких визначається без участі працівників організатора азартних ігор або інших осіб виключно шляхом використання генератора випадкових чисел».

Якщо зіставити поняття про заборону використання ігрових автоматів як лотерейного обладнання та того, чим є ігровий автомат у визначенні закону про азартні ігри 2020 року, то робимо висновок, що використання VLT-терміналів (відеоігрових терміналів) за цими Ліцензійними умовами можливе тільки в певних межах, які не допускають подібності до азартних ігор.

Пам’ятаючи, що більшість ігрових автоматів, які раніше функціонували під лотерейною ліцензією, є нічим іншим як віртуальними ігровими машинами, які імітують азартну гру, а також зважаючи на визначення «ігрового автомата» у законі про азартні ігри 2020 року, існування якого в правовому полі тепер має окреме регулювання, операторам лотерей та їх розповсюджувачам тепер буде складніше доводити, що конкретна гра на екрані того чи іншого VLT-термінала є саме лотерейною, а не азартною грою.

А чи є "лазівки" для використання VLT-терміналів?

В період, коли лотерейні оператори фактично були монополістами на ринку і лотерейних, і азартних ігор, від звинувачень у тому, що на VLT-терміналі розміщені саме азартні ігри, які на той момент забороняв окремий закон 2009 року, було нескладно захиститися.

Відповідна експертиза та аргументація із посиланням на закон, що не містив на той момент вимог до ігрового автомата, а також вказання того факту, що VLT-термінал не має генератора випадкових чисел, давали змогу виграти справу в суді.

Загалом цей проєкт Ліцензійних умов та нове законодавче регулювання хоча й має більш жорсткий характер, але залишає поле для маневру за тією ж схемою. Лотерейний термінал може мати екран із анімаційним зображенням, але він не має бути подібним до ігрового автомата як зовнішньо, так і за змістом гри, що за замовчуванням не може викликати гральної залежності, а також він не повинен містити генераторів випадкових чисел. Отримання технічних експертиз, які підтверджують все вищезазначене, стане додатковою гарантією для відносно стабільної роботи лотерейних відеотерміналів на ринку.

Наскільки суворі вимоги до лотерейних операторів? Чи відповідають їм ті компанії, які зараз оперують державними лотереями в Україні?

Операторами не можуть бути юридичні особи, які мають серед учасників юридичних осіб, які прямо або опосередковано контролюються резидентами РФ або зареєстровані в ній (підпункт 5 пункту 3.2. Ліцензійних умов). Ділова репутація керівника, головного бухгалтера, власників та кінцевих бенефіціарних власників здобувача ліцензії повинна бути бездоганною. Ознаками відсутності бездоганної ділової репутації є:

  • особа позбавлена права займати певні посади або займатися певною діяльністю;
  • особа має не погашену або не зняту судимість;
  • особу було звільнено на підставі систематичного невиконання обов’язків/прогулу/появи на роботі в нетверезому стані/розкрадання/несвоєчасно або неповно виплаченої заробітної плати тощо;
  • особа займала відповідну посаду у фінансовій установі не менше ніж шість місяців протягом одного року, що передує ухваленню рішення відповідним державним органом про застосування заходу впливу у вигляді відкликання/анулювання всіх ліцензій у фінансової установи та/або відсторонення керівництва від управління фінансовою установою у разі встановлення порушень фінансовою установою законів;
  • особа займала відповідну посаду у фінансовій установі не менше ніж шість місяців, якщо таку фінансову установу в цей період або протягом одного року після цього було визнано банкрутом та/або піддано процедурі примусової ліквідації (абзаци 8-15 пункту 3.2. Ліцензійних умов).

Оператор повинен мати чинні відокремлені підрозділи у кожному населеному пункті України з населенням понад 500 тисяч осіб, а також мати пункти розповсюдження у кожному населеному пункті з населенням понад п’ять тисяч осіб, але не менше як п’ять тисяч пунктів розповсюдження. Вимоги цього абзацу не поширюються на населені пункти, розташовані на тимчасово окупованій території України (пункти 3.3.-3.4. Ліцензійних умов).

Оператор повинен мати досвід випуску та проведення державних лотерей не менше ніж три роки. До досвіду з випуску та проведення лотерей не входить досвід із розповсюдження лотерей, зокрема державних лотерей (пункт 3.6. Ліцензійних умов).

Оператор зобов’язаний застрахувати ризик невиплати учасникам призів у разі його неплатоспроможності та/або банкрутства на суму призового (виграшного) фонду, виплаченого оператором упродовж попереднього календарного року (пункт 3.9. Ліцензійних умов).

Оператор зобов’язаний у повному обсязі оприлюднювати річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком на своїй вебсторінці.

Вимоги до операторів лотерей високі, тому фактично їм відповідають два-три лотерейні оператори, які сьогодні представлені на ринку. Запропонований проєкт Ліцензійних умов покликаний структурувати та зафіксувати наявний стан речей, не допустити значного переділу ринку та встановити чіткі та зрозумілі правила гри.

На вашу думку, які шанси того, що лотерейну ліцензію може отримати іноземна компанія? Який рівень інвестицій їй знадобиться, щоб зайти на наш ринок?

Ліцензіат може проводити державні лотереї спільно з юридичною особою-нерезидентом України, яка має право проводити лотереї відповідно до законодавства держави свого резидентства (пункт 10.1. Ліцензійних умов). Є певні обмеження щодо такої спільної діяльності, але загалом вона відбувається за правилами українського оператора. Певно, між іноземним та українським оператором буде укладатися договір.

Якщо ж іноземна компанія захоче зайти на український лотерейний ринок, щоб отримати ліцензію і оперувати, то їй варто звернути увагу, що статутний капітал оператора не може бути меншим за 30 мільйонів гривень, а власний капітал оператора не повинен бути меншим за статутний капітал (пункт 3.8. Ліцензійних умов). Також треба врахувати всі вимоги до досвіду, історії, кількості постійно діючих відокремлених підрозділів, пунктів розповсюдження державних лотерей та працюючих терміналів електронної системи прийняття ставок тощо.

Іноземна компанія не може походити із РФ та країн, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.

Сукупно ці вимоги утворюють високий поріг для іноземного гравця, якщо він вирішить все починати з нуля. Дешевше та простіше, як нам видається, придбати частину у вже наявного лотерейного оператора, який має досвід та історію роботи на українському ринку.

Читайте також: Борис Кушнірук про майбутнє лотерейної індустрії в Україні

Читайте також: Особливості співпраці платіжних систем з гральним бізнесом

Коментарі:
Зараз читають
вгору