Минулій рік став проривним для індустрії електронного спорту, адже завдяки формату він зміг залишитися активним тоді, коли події традиційного спорту скасували через пандемію та локдаун. І загалом, 2020-й став доволі насиченим різноманітними подіями для кіберспорту.
Міграція в онлайн
Практично першою ж зміною в роботі індустрії стало повне скасування будь-яких LAN-турнірів, причому стосувалося це не тільки кіберспорту, а й геймінгу. І в деяких випадках вони навіть не мали онлайн-аналогів через своєрідність форматів.
І якщо одні турнірні оператори змогли швидко адаптувати до нових умов, як-от WePlay Esports, які протягом року провели низку змагань із Dota 2, CS:GO, Valorant і Mortal Combat, то інші готувалися до збитків через відсутність продажу квитків та мерчу. Оператори ESL і DreamHack повідомляли, що очікують на зниження прибутків на 35-45%.
Найбільшу кіберспортивну подію року – The International 2020 – перенесли на невизначений термін, причому сам організатор події, Valve, так і не зміг назвати точні дати через нестабільність у сполученні між країнами. Але попри це світовий чемпіонат встиг зібрати рекордну суму призових – $34,3 млн. І лише восени Valve порушила мовчанку та повідомила, що подія відбудеться в серпні 2021 року в Стокгольмі. Разом із цим компанія відкрила турнірні сітки з Dota 2 для сторонніх операторів і дозволила їм організовувати власні турніри.
І це приклад лише одного з найбільших світових турнірів. З іншими дисциплінами в різних країнах світу відбувалося те саме – скасування, перенесення без точних дат чи перехід в онлайн-формат. Наприклад, ESL One Los Angeles 2020 спочатку скасували, але згодом повідомили про його проведення в онлайні.
Аналогічна ситуація сталася і з виставкою Е3: її проведення взагалі скасували без онлайн-аналогу. Тому на заміну прийшов Summer Game Fest – загальна назва для низки онлайн-виставок і подій від різних розробників і видавців, які анонсували геймерам свої нові ігри, розповідали новини та ділилися інформацією щодо розробки певного тайтлу.
Читайте також: Summer Game Fest – найцікавіші анонси
Бум кіберспортивного беттінгу
Попри невизначеність із чемпіонатами вищих ліг завдяки своєму формату кіберспорт зміг адаптуватися і почати проводити всі свої події в онлайн-режимі, залишаючись одним із небагатьох різновидів активностей, на які можна було зробити ставку.
І це швидко привернуло увагу букмекерів, які почали розширювати чи додавати лінії з кіберспортивних турнірів. Як повідомляли оператори, ця вертикаль доволі швидко стала популярною.
«Після скасування англійського футбольного чемпіонату, Прем’єр-ліги, кількість нових реєстрацій зросла на 54%. Але, окрім збільшення аудиторії, ми помітили і зростання ставок – майже в два рази починаючи з кінця лютого. Ми давно працюємо з кіберспортом і можемо сказати, що нам неймовірно пощастило, оскільки наша діяльність мало постраждала», – розповів генеральний директор букмекера Lootbox Квентін Марін.
Це призвело також до об’єднання традиційного й електронного спорту в реалізації онлайн-подій – перегони NASCAR чи баскетбольні матчі NBA. Цікаво, що більшість нових клієнтів надавали перевагу лініям зі спортивних симуляторів футболу, баскетболу чи хокею. Бізнес пояснив це просто – беттори традиційного спорту не хочуть розбиратися в малозрозумілих їм правилах Dota 2 чи League of Legends, їм простіше зрозуміти правила електронного футболу.
Схожі показники були і в оператора Favbet – протягом березня-травня 2020 року рівень кіберспортивних ставок зріс на 40%. Представник компанії пов’язав це з відсутністю альтернатив у бетторів через скасування спортивних подій.
Аналогічна ситуація була в і Parimatch, за словами голови кіберспортивного відділу оператора Степана Шульги, активність зросла у півтори рази проти показників попередніх років. Разом із тим букмекер звернув увагу на електронний спорт ще до початку локдауну, і в перспективі це довело ефективність обраної стратегії роботи.
Однак на більшості тематичних конференцій і вебінарів представники галузі практично одностайно повідомляли, що саме кіберспорт став «рятівним колом» для букмекерства, яке вперше опинилося в подібній ситуації.
Детальну інформацію щодо ставок на кіберспорт у 2020-му надав оператор LOOTBET. За нею, гравці найчастіше ставили на турніри CS:GO, Dota 2 і League of Legends.
Середні суми ставок коливалися в районі €20-32, а сума найбільшого виграшу склала €6540 за ставки в €20.
Цікаво, що українські гравці доволі активно користувалися послугами оператора – Україна посіла перше місце в трійці країн, чиї громадяни вигравали найчастіше, ставлячи на дисципліну CS:GO.
Читайте також: Причини популярності Among Us
Договірні матчі
Однак у посиленого інтересу букмекерів до кіберспорту були й негативні сторони, першорядною стали договірні матчі. Ян Сміт, офіцер із доброчесності в Комісії з кіберспортивної доброчесності, повідомив, що кількість підозрілих ставок на турніри та матчі у 2020-му збільшилася на 50% порівняно з 2019 роком. Головною проблемою Ян Сміт назвав неможливість контролювати матчі нижчих ліг (tier-3), які не мають значного фінансування, тому виграш у букмекера для них може бути вигіднішим, ніж перемога в чемпіонаті.
Аналітична компанія Newzoo в лютому 2020-го опублікувала власний звіт із розвитку індустрії. За очікуваннями, в минулому році дохід кіберспорту мав зрости до $1,1 млрд (на 15,7% більше, ніж у 2019-му). Водночас $822,4 млн з цієї суми повинні були надійти за рахунок продажів медійних прав і спонсорства. Загальна ж аудиторія електронного спорту мала зрости на 495 млн осіб, що на 11,7% більше в річному обрахування. Відповідно, з нового звіту стане зрозуміло, як саме пандемія вплинула на очікування щодо ключових показників індустрії.
Але і топові кіберспортивні команди були замішані у подіях, пов’язаних із договірними матчами. Зокрема, відомий китайський колектив Newbee довічно усунули від чемпіонатів із Dota 2 через участь у договірних матчах, що підтвердила Китайська асоціація професійної Dota 2. Команда заперечує свою вину й обіцяла оскаржити рішення асоціації.
Схожий випадок стався і під час Pushka League, яку проводив організатор WePlay: через проведення договірного матчу було дискваліфіковано команду CyberTRAKTOR. За словами керівника кіберспортивного відділу WePlay Esports Антона Токарева, головною проблемою договірних матчів є те, що у гравців немає альтернативних шляхів покращити своє матеріальне та фінансове становище.
Кращі дисципліни минулого року
Як вже було згадано вище, 2020-й став насиченим онлайн-подіями з різноманітних дисциплін. Вебресурс Esports Earnings, базуючись на інформації з відкритих джерел, підготував власний топ кіберспортивних ігор, у якому враховані загальна сума призових коштів, кількість гравців і турнірів. Власне, цей топ-15 має такий вигляд:
Назва дисципліни | Призові, $ | Кількість гравців | Кількість проведених турнірів |
| 15,808 млн | 2862 | 570 |
| 9,323 млн | 940 | 148 |
| 8 млн | 1320 | 65 |
| 7,884 млн | 1467 | 104 |
| 6,268 млн | 206 | 35 |
| 5,420 млн | 442 | 14 |
| 5,015 млн | 578 | 40 |
| 4,358 млн | 236 | 10 |
| 4,262 млн | 918 | 55 |
| 4,232 млн | 431 | 40 |
| 3,407 млн | 571 | 175 |
| 2,862 млн | 586 | 106 |
| 2,248 млн | 2137 | 291 |
| 2,164 млн | 623 | 188 |
| 2,094 млн | 317 | 359 |
Окремо варто виділити Valorant, для якої минулий рік став дебютним. Ще під час бета-тесту грі від Riot Games пророчили майбутнє кіберспортивної дисципліни, що і сталося. І як видно з таблиці, за грою встигли провести чимало турнірів, у яких сумарно взяло участь гравців трохи менше, ніж у CS:GO. Своїм тринадцятим місцем Valorant зобов’язана відносно невеликій сумі загальних призових коштів.
Читайте також:Цікаві ігри на Айфон
Визнання в Україні
Для українського кіберспорту найголовнішою подією 2020-го стало офіційне визнання як різновиду спорту. Відповідні документи подала Федерація кіберспорту України (UESF) до Міністерства молоді і спорту. І, як потім розповідав голова правління Іван Данішевський, це був доволі складний процес: в Україні не існувало певних стандартів чи практик щодо роботи з електронним спортом, тому федерація тривалий час готувала необхідні документи та вивчала світові практики. Надалі в планах UESF є популяризація і розвиток eSports у всій Україні разом з організацією нових турнірів і кіберспортивною освітою.
Паралельно з цим в Україні виникла Українська кіберспортивна професійна асоціація (UPEA), метою якої є поєднати на професійному рівні гравців, команди і турнірних операторів. І після свого заснування асоціація почала створювати низку турнірів для чемпіонату України, а також шкільних і студентських ліг. Також працює «Відповідальність. Ліга», в рамках якої вже створено дві команди – з ветеранів бойових дій і дітей, хворих на аутизм. За словами представників UPEA, кіберспорт слугує гарним методом реабілітації та професійної орієнтації. І в кінці 2020-го Асоціація повідомила про старт кіберспортивного сезону 2021, під час якого пройде Шкільна та Студентська ліги, чемпіонат України і Кубок України.
Читайте також: Війна завжди одна – огляд серії Fallout
Читайте також: Маркетинговий інструментарій у геймінгу і кіберспорті