«Азартна» Білорусь: огляд ринку

Автор: Анна Нагребельна
03 Червня 2020, 16:57

«Азартна» Білорусь: огляд ринку

Нещодавно Білорусь стала країною, де в азартні онлайн-ігри можна грати легально. Однак це не єдина особливість місцевого гемблінг-ринку. Подробиці читайте в нашому матеріалі.

Білоруський онлайн-сегмент у гемблінгу

У квітні цього року на гральному ринку Білорусі почало працювати перше онлайн-казино. Таким чином, цей сегмент не на папері виник тільки через рік після ухвалення наказу № 305 «Про вдосконалення правового регулювання грального бізнесу», який у країні ввів у правове поле віртуальні гральні заклади (його президент Республіки Білорусь підписав у квітні 2018 р.).

Відповідно до білоруського законодавства, за словами представника першого на ринку сайту з азартними іграми, є одне зобов'язання, нетипове для інших країн, – сервери віртуального грального закладу повинні бути розташовані на території Білорусі.

«Мені здається, таке рішення було ухвалене, зокрема, для розвитку IT-бізнесу», – прокоментував представник оператора в місцевих ЗМІ.

Крім того, на вимогу Оперативно-аналітичного центру при Президентові онлайн-казино пройшло атестацію системи на відповідність стандартам безпеки обробки та зберігання персональних даних, щоб виключити ризик їх втрати або крадіжки. А ще в спеціальну комп'ютерно-касову систему (СККС) надходить інформація про всі ставки, депозити, виграші й інші обороти казино.

Зважаючи на норми, встановлені зазначеним вище наказом, інформацію про проведення азартних ігор в Інтернеті з порушенням вимог законодавства поширювати заборонено. Доступ до сайтів-порушників почнуть обмежувати з 1 квітня 2021 року, коли ця вимога набуде з чинності.

Читайте також:Арбітраж трафіку у гемблінг-проєкті: тенденції 2020 року

Гральний ринок Білорусі до та після змін у законодавстві

Гральний ринок Білорусі

Нововведення, запроваджені вже згаданим указом, стосуються не тільки легалізації онлайн-казино, але й грального бізнесу загалом. Зокрема, документ передбачає, що не потрібно реєструвати в податкових органах ігрові столи й автомати, каси букмекерських контор і тоталізаторів, а податок на гральний бізнес оператори сплачують у фіксованій сумі, виходячи з фактичного підключення ігрового обладнання до СККС.

Відвідувати гральні заклади можна тільки з 21 року (раніше було встановлено, що це дозволено робити з 18 років). Відвідувачам казино та самим закладам заборонено давати гравцям гроші для участі в азартній грі. А ще введений обов'язок фіксувати на відео відвідувачів казино й одержувачів виграшів.

Варто заначити, що СККС працює на білоруському гемблінг-ринку з 2013 року: без підключення до неї ані казино, ані букмекери не мають права надавати свої послуги.

Відповідно, коли гравець робить ставку в наземному гральному закладі чи в онлайн-режимі, йому видають чек зі спеціальним хешем, який генерує система. Це є підтвердження того, що ставка легальна. Таким чином, індустрія азартних ігор прозора для регулятора, а гравці захищені державою. Отже, у Білорусі СККС – це інструмент контролю для держави та гарантія виплати виграшу – для гравця.

На думку фахівців, нинішня білоруська регуляторна політика може зробити з цієї країни другу Мальту або Кюрасао, чиї юрисдикції є одними з найбільш популярних для отримання гральних ліцензій. Крім того, розвиток гемблінгу, зокрема онлайн, дозволить залучити в країну фінанси та створити нові робочі місця.

Водночас у березні місцеві медіа повідомили, що кількість гральних закладів у Білорусі за останні кілька років значно скоротилася: з 2015-го їх стало менше на чверть. На думку експертів, цілком можливо, що наразі число гемблінг-об'єктів перевищує необхідне, відповідно, пропозиція перевищує попит. Це призводить до високої конкуренції в сегменті наземних гральних залів.

Станом на 2019 рік, крім уже згаданих «живих» казино (27) та азартних ігор в Інтернеті (тільки одне й відкрилося в 2020-му), у країні дозволені ставки на спорт (налічувалося 188 букмекерів), національні лотереї (29) і зали зі слот-машинами (176).

«Азартна» Білорусь: огляд ринку

Незважаючи на скорочення кількості гравців у гемблінг-індустрії, податки постійно зростають. За останні чотири роки податкові надходження до білоруської скарбниці збільшилася на 15%. Фіксовані ставки на каси букмекерських контор зросли на 202%, на ігрові автомати – на 47%, а на ігрові столи – на 30%.

Зараз у Білорусі на гральному ринку діє система оподаткування, яка заснована на фіксованих зборах і відсоткових показниках. Зокрема, уряд стягує 4% на дохід з виграшів гравців. Казино платять €2500-4000 за один ігровий стіл і €80-100 – за слот-машину.

За інформацією Міністерства податків і зборів РБ (МНС), за січень-червень 2019-го до бюджету оператори заплатили 23,2 млн рублів, а від оподаткування доходу на виграш надійшло 19,3 млн рублів.

У відкритих джерелах доступні певні фінансові показники, що демонструють обсяг грального ринку Білорусі: у 2017 році доходи від азартних ігор становили близько $21,9 млн, в 2018-му вони зросли до $23,1 млн.

Фахівці відзначають, що орієнтовно 50-70% державних доходів від продуктів гральної діяльності в 2019 році припадали на російських громадян.

Найбільше гральних закладів розташовано в Мінську – майже третина всієї індустрії. Це можна пояснити чисельністю населення та кількістю туристів. Серед інших населених пунктів Білорусі оператори також обирають Гомель, Брест, Гродно та Вітебськ. За даними держорганів РБ, суттєвих змін і перерозподілів на ринку азартних ігор наразі не відбувається.

Читайте також:Заробіток в Інтернеті в сфері гемблінгу: дистанційна робота, посади і перспективи на майбутнє

Тіньовий ринок Білорусі та лудоманія

На початку травня цього року співробітники податкової інспекції та фінансової міліції ліквідували нелегальне казино в Гомельській області. Суд вже визначився зі штрафом недобросовісним організаторам – у розмірі 300 базових величин, що на день винесення постанови становило 8100 рублів. Фіскальні органи встановили, що підпільне казино працювало під виглядом покерного спортивного клубу.

Тіньовий ринок Білорусі та лудоманія

Такі повідомлення в ЗМІ можна зустріти й у попередні роки, відповідно, тіньовий гральний бізнес у країні присутній. За подібне порушення законодавства на винуватців накладають штрафи різних розмірів. Однак офіційної статистики про розміри «тіньового гемблінгу» знайти не вдалося.

Натомість на сайті МНС майже рік тому опублікована стаття про те, як установа перевіряла, чи можна обійти заборону на відвідування легального казино. Згідно з наведеною статистикою, станом на липень 2019-го в Білорусі в переліку самовиключених осіб значилося понад 17 тис. гравців. Якщо ці люди переступають поріг грального залу, вони вчиняють правопорушення. Співробітники закладів повинні стежити за цим, перевіряючи в усіх без винятку відвідувачів документи. Втім, дослідження міністерства виявило, що роблять вони це небездоганно.

У 2016 році за статтею 12.11 КпАП за порушення заборони про допуск самообмежених осіб до казино та гральні зали штрафували 13 разів, у 2017-му – 12 разів, у 2018-му – 9 разів і першому півріччі 2019-го – 16 разів. У МНС зазначають: за допуск самообмежених осіб застосовують не тільки адміністративну відповідальність (попередження або штраф у розмірі до 20 базових величин), і справа може дійти навіть до ліквідації ліцензії.

Гемблінг під час пандемії COVID-19

Офіційно карантин в Білорусі не вводили, проте ми перевірили сайти місцевих казино. Частина гральних закладів розмістила на них інформацію про тимчасове закриття. Окремо про це читайте тут.

Гемблінг під час пандемії COVID-19

Також наприкінці травня в Білорусі була проведена прокурорська перевірка, яка виявила порушення роботи в умовах пандемії з боку гральних закладів Могилевської області. Ми звернулися до казино за уточненнями, а їхні представники повідомили, що ці обмеження впровадила місцева влада і вони допускають їх незаконність. Детальніше про це читайте тут.

Водночас, за повідомленням МНС, у Білорусі був розроблений комплекс заходів із підтримки економіки через негативний вплив пандемії коронавірусу COVID-19. Гральних операторів також згадали в цьому контексті. Вони можуть звертатися до компетентних органів, надавши обґрунтування доцільності включення їх до списку галузей, яким пропонують преференції.

Читайте також: Кіберспортивна благодійність: як із цим в Україні й інших державах?

Читайте також: Decred Coin: історія проєкту, особливості криптомережі і прогноз курсу на 2020

Коментарі:
Зараз читають
вгору