Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

20 Липня 2020, 16:50

Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

Для створення будь-якої відеогри передусім необхідне фінансування. І якщо деякі студії отримують його від видавця чи інвестора, то інші розробляють продукти на ентузіазмі або залізають у чималі борги. Але з розвитком цифрового простору у розробників з’явилася ще одна можливість – суспільне фінансування, або краудфандинг.

Як це працює?

Краудфандинг – система колективної співпраці людей (донорів), які об’єднують свої кошти, щоб підтримати інших людей (реципієнтів). І таку систему збору коштів можна використовувати для різних ситуацій – допомога постраждалим від стихійного лиха, фінансування стартапів, створення продуктів, технічних інновацій тощо. По суті, краудфандинг схожий із залученням інвестицій, але з різницею в тому, що донори не розраховують на прибуток, а добровільно допомагають певному проєкту чи ініціативі, хоча і можуть отримати певні бонуси за свій внесок.

Нині суспільне фінансування проявляється здебільшого саме в наданні коштів через вебмайданчики. Останніх, до речі, існує значна кількість. У 2012 році їх було 450, а в 2016-му кількість зросла до 2 тис. Але найвідомішою серед них є Kickstarter – сайт, який позиціонує себе як майданчик для залучення грошових коштів на реалізацію творчих, наукових і виробничих проєктів. Також фінансування проводиться для створення фільмів незалежного кінематографу США, коміксів, відеоігор, музики тощо. І велика кількість комп’ютерних ігор побачили життя саме завдяки цій платформі. Найдорожчими проєктами Kickstarter стали:

  • Pebble Time – розумний годинник ($20 338 986 залучених інвестицій);
  • Coolest Cool – багатофункціональний похідний холодильник ($13 285 226 залучених інвестицій);
  • Kingdom Death: Monster 1.5 – настільна гра, вдосконалена версія попереднього проєкту ($12 393 139 залучених інвестицій).

Читайте також: За мотивами Word of War випустять настільну гру

Сервіс-краудфандинг Kickstarter

Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

Перед тим як реципієнт почне отримувати кошти, його проєкт має пройти модерацію. І помітна тенденція, що адміністратори платформи відбирають найбільш успішні проєкти, до яких в обов’язковому порядку додано відео, що обіцяє донорам нагороди, бонуси та вдячність за їхній внесок. Наприклад, готовий екземпляр книги чи певні подарунки в грі. За рахунок такого відбору на сайті складно знайти проєкти, які б не отримали бажаного фінансування. Сам же власник ідеї має вказати терміни та мінімальну кількість коштів, яку він хоче зібрати. У разі якщо запланована сума не набралася, всі кошти повертають донорам. Самі ж платежі обробляє спеціальна система Stripe. За свої послуги платформа бере 5% комісії від залучених коштів, ще 3-5% забирає Stripe.

Якщо ж говорити про створення ігор, то 43% таких проєктів (включно з настільними іграми) успішно завершують своє фінансування, причому суми залучених інвестицій постійно збільшуються – з $83 млн у 2012 році до $186 млн у 2016-му. А загальна сума пожертв на проєкти, пов’язані з іграми, становила $500 млн у 2016 році. У 2017-му Kickstarter повідомив, що на 10 тис. проєктів краудфандинг відеоігри люди пожертвували $613 млн.

Цікаво, що дослідження, проведене Кельнським університетом, умовно поділило донорів таких проєктів на кілька категорій. «Прихильники» мали бажання допомогти певному розробнику без очікування на винагороду, «покупці» планували отримати готову гру, «впливові» заносили кошти для створення змін в індустрії відеоігор. Цікаво, що «прихильники» і «впливові» вбачають у багатьох розробниках людей, які задушені комерціалізацією ринку, без можливості творчої свободи та реалізації своїх ідей.

Ігри, які побачили світ завдяки краудфандингу

Star Citizen по праву можна назвати найамбіційнішим проєктом в історії відеоігор. Це гра в жанрі космічного симулятора, яка знаходиться в розробці з 2012 року. Проєкт представляє гру, де гравець може як пересуватися космічним простором на кораблі, так і відвідувати і досліджувати планети. Водночас гра має лише один глобальний сервер, де і знаходяться всі гравці.

Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

До кінця основної кампанії фінансування розробники зібрали близько $2 134 374 на Kickstarter і $4 231 323 на власному сайті. В 2013 році сума пожертв досягла $10 266 844, у 2014-му – $39 608 576, тоді ж гра потрапила до Книги рекордів Гіннеса як «Краудфандинговий проєкт, який зібрав найбільше коштів». У 2017 році обсяг внесків склав $170 млн, у 2019-му бюджет гри досяг $250 млн. Станом на 13 червня 2020 року загалом на розробку гри зібрали $300 млн, і за бюджетом Star Citizen обійшла такі ігри, як Call of Duty: Modern Warfare 2 ($298 млн з урахуванням інфляції) та Grand Theft Auto 5 ($291 млн). Таким чином, Star Citizen неофіційно стала найдорожчою грою в історії індустрії.

Читайте також: Що приваблює гравців у GTA 5 через 7 років після релізу?

Щоправда, досі невідомо, коли гравцям чекати повноцінного релізу, оскільки в 2016 році вийшла лише пре-альфа-версія гри, яку з того часу постійно дороблюють і оновлюють.

Obsidian Entertainment у 2012 році запустила кампанію зі збору коштів на гру Pillars of Eternity і отримала заявлену суму в $1,1 млн уже на другий день з початку оголошення про збір коштів. Після цього розробники почали ставити додаткові цілі, які будуть додані в гру, якщо вони зберуть певну суму. Таким чином, на створення продукту загалом інвестори відали $3 986 929, що поставило Pillars of Eternity на друге місце після Star Citizen за обсягом залучених коштів методом краудфандингу відеоігри.

Wasteland 2 – продовження культової рольової гри, яка стала джерелом натхнення для творців Fallout. Проєкт запустили кілька людей з команди розробників першої частини в кооперації з Obsidian Entertainment, де працює багато вихідців із Black Isle – оригінальних творців Fallout. На створення гри зібрали $2,9 млн, тоді як розробники встановили бажану суму в $1 млн. Цікаво, що збір коштів на Wasteland 3 зробили вже шляхом краудінвестингу – коли інвестори отримують частку в акціонерному капіталі компанії.

Читайте також: Огляд серії Fallout

Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

Broken Age – пригодницька гра в стилі point and click. На її розробку зібрали $3 млн замість очікуваних $400 тис.

Розробник серії пригодницьких ігор Leisure Suit Larry отримав через Kickstarter $650 тис. на перевипуск однієї з ігор.

Студія Hidden Path, яка хоч і брала участь у створенні CS:GO, але так і не змогла знайти кошти на продовження своєї гри Defense Grid: The Awakening, запустила кампанію на сайті, де пропонує гравцям вкласти в проєкт $1 млн. Також передбачено систему бонусів – за кожні $250 тис. розробники розширюватимуть свою оригінальну гру методом додавання нових рівнів, редактора карт тощо.

Ризики краудфандингу

Як це трапляється в царині фінансів, пожертви на улюблені ігри теж мають певні ризики. Наприклад, гра може не зібрати бажаний обсяг інвестицій. Яскравим прикладом цього є проєкт Alpha Colony, який планував отримати $50 тис. Йому не вистачило лише $28 для успішного закінчення фінансування. А за правилами Kickstarter, якщо сума не набралася протягом певного часу, то кошти відправляються назад донорам.

Читайте також:Інвестори хочуть зменшити зарплатню голові Activision-Blizzard

І навіть успішний збір грошей не означає, що гра побачить світ. Така ситуація відбувалася з Code Hero: зібравши $170 тис., розробник пообіцяв показати перші результати в серпні 2012 року, але цього не сталося. Подальша відсутність будь-яких новин аж до грудня змусила донорів дослідити стан проєкту. І виявилося, що розробник витратив всі кошти, але не просунувся в розробці. За заявою представника компанії, потрібно більше фінансових вливань для роботи, але через відсутність зв’язку з розробниками та ненадання обіцяних винагород фінансування припинили і проєкт закрили.

Краудфандинг: як геймери самі можуть допомогти в створенні улюбленої гри

Іншим прикладом таких ризиків є Godus – гра, яку робила 22Cans. Проєкт був успішно профінансований у 2012-му на Kickstarter на суму близько $800 тис., і команда доставила мобільну версію для системи iOS та версію для Windows, розроблену за допомогою програми Early Access Steam. Однак на початку 2015 року багато прихильників почали сумніватися в намірах 22Cans закінчити розробку разом із бонусами, вказаними на Kickstarter, оскільки розробник почав говорити про інший проєкт. У відповідь студія заявила, що вона відмежовується від Godus і передала більшу частину розвитку одному з прихильників кампанії, в той час як 22Cans все ще надаватиме загальні рекомендації. Прихильники висловлювали стурбованість тим, що вони фінансували проєкт на Kickstarter через участь у розробці студії 22Cans, а тепер виявилося, що фінальний продукт може не відповідати очікуванням.

Читайте також: CS:GO отримала нову антишахрайську систему

Читайте також: Що показали на презентації PlayStation 5

Коментарі:
Зараз читають
вгору