Як відсутність кворуму впливає на роботу КРАІЛ

27 Квітня 2023, 16:23

Як відсутність кворуму впливає на роботу КРАІЛ

З 17 лютого після звільнення одного з членів КРАІЛ не має кворуму, а отже – не має можливості втілювати в життя ті рішення, які вимагають кворуму. У відповідь на наш запит членкиня КРАІЛ Олена Водолажко виділила напрями роботи, яку нині веде регулятор, та детально розповіла про ті аспекти, які вимушено перебувають на паузі.

Причина відсутності кворуму

Коментуючи наше питання, у КРАІЛ відповіли, що, відповідно до профільного закону про гральний бізнес, голова та члени КРАІЛ є державними службовцями, а стаття 83 Закону України «Про державну службу» передбачає, що державна служба може бути припинена за ініціативи державного службовця. Геннадій Новіков звільнився з посади члена КРАІЛ за власним бажанням.

Коли очікувати конкурс від Кабміну

Виконання основних повноважень КРАІЛ як колегіального органу забезпечується за результатами прийняття відповідних рішень на засіданнях, які є правомочними за присутності п’яти членів КРАІЛ.

На сьогодні проведення засідань КРАІЛ, прийняття відповідних рішень та реалізація низки повноважень, покладених на комісію як на колегіальний орган, є неможливими через відсутність кворуму.

Разом із тим КРАІЛ неодноразово інформувала Кабінет Міністрів України про нагальну необхідність призначення члена КРАІЛ у встановленому законодавством порядку задля забезпечення належного функціонування КРАІЛ як колегіального органу та відповідного виконання всіх основних повноважень центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Однак питання відсутності кворуму залишається нерозв’язаним, попри те що під час воєнного стану діє спрощена процедура вступу та призначення на посади державної служби без конкурсного відбору.

Чим займається комісія за відсутності кворуму

Апарат КРАІЛ у штатному порядку продовжує опрацьовувати всі документи, що надходять до комісії від громадян, організаторів азартних ігор, операторів лотерей, державних та правоохоронних органів тощо, з питань, що належать до повноважень та компетенції КРАІЛ.

Розв’язання питань, які не потребують прийняття колегіальних рішень, виконуються у робочому порядку. Ті ж питання, що потребують прийняття офіційного колегіального рішення, готуються до розгляду вже на першому засіданні КРАІЛ, що відбудеться за наявності кворуму.

Також регулятор продовжує працювати в напрямі забезпечення надходження коштів до державного бюджету. Тільки за І квартал 2023 року до бюджету надійшло 522,5 млн грн, що є вкрай важливим для країни в умовах повномасштабного військового вторгнення російської федерації.

Як відсутність кворуму впливає на роботу КРАІЛ

Серед основних напрямів, за якими забезпечується виконання КРАІЛ частини покладених законодавством завдань та повноважень, можна виділити такі:

  • підготовка проєктів НПА, передбачених, зокрема, планом комісії щодо регуляторних актів на 2023 рік (рішенням від 13.12.2022 № 429) та Планом роботи КРАІЛ на 2023 рік (рішення від 16.12.2023 № 452);
  • участь у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики з тих питань, які перебувають у компетенції КРАІЛ;
  • опрацювання заяв та документів, що надходять від організаторів азартних ігор, щодо питань видачі/анулювання ліцензій, внесення змін до реєстрів, які веде КРАІЛ, тощо та підготовка відповідних проектів рішень;
  • ведення інформаційного та методичного супроводження ліцензування у сфері грального бізнесу;
  • аналіз звітності та іншої інформації від ліцензіатів, включно з тою, яка містить фінансові та економічні показники, розміщення за результатами опрацювання такої інформації інформаційних повідомлень та роз’яснень на вебсайті КРАІЛ;
  • вжиття заходів із запобігання та виявлення порушень закону в напрямі грального бізнесу шляхом опрацювання скарг громадян та повідомлень про порушення у сфері, що надходять до КРАІЛ. Співпраця з правоохоронними органами у разі виявлення діяльності нелегальних гральних залів;
  • забезпечення розгляду звернень громадян;
  • забезпечення роботи реєстру осіб, яким обмежено доступ до азартних ігор;
  • підготовка Звітів про результати діяльності КРАІЛ;
  • функціонування гарячої лінії;
  • вжиття заходів щодо посилення соціальної відповідальності у сфері азартних ігор шляхом розміщення в різних містах України соціальної реклами та постійного інформування громадян про принципи відповідальної гри та вимоги щодо боротьби з ігровою залежністю;
  • напрацювання міжвідомчої взаємодії та міжнародного співробітництва. Укладаються меморандуми про співпрацю з державними органами влади та громадськими організаціями;
  • організація та проведення разом із партнерами круглого столу для напрацювання комплексної системи заходів для запобігання ігровій залежності.

Головні проблеми регулятора, викликані відсутністю кворуму

Як відсутність кворуму впливає на роботу КРАІЛ

Оскільки з кінця лютого 2023 року комісія лишилася без кворуму, то вона позбавлена можливості виконувати цілу низку своїх завдань. На теперішній час без розгляду залишаються термінові питання щодо окремого аспекту роботи регулятора.

Забезпечення реалізації державної санкційної політики

10 березня 2023 року президент ввів у дію рішення РНБО щодо санкцій проти компаній із грального бізнесу, куди потрапили і ліцензіати КРАІЛ. А згідно з українським законодавством, у таких компаній мають бути скасовані всі ліцензії та дозволи. Однак КРАІЛ не може ухвалити рішення про анулювання ліцензій через нестачу членів регулятора.

Ліцензування в сфері грального бізнесу

Зокрема, наразі регулятор не може ухвалити рішенні щодо:

  • видачі ліцензій на гральне обладнання, зокрема ігрові автомати, сплата за які до впровадження ДСОМ здійснюється у потрійному розмірі;
  • видачі ліцензії на букмекерський пункт, що доволі цікаво, оскільки КРАІЛ вперше отримала таку заяву. І якщо за результатами розгляду буде видано позитивне рішення, то на ринку виникне новий вид послуг, що створить прецедент та послугує прикладом для інших учасників ринку та потенційних інвесторів;
  • видачі дозволів, що підтверджують відповідність приміщень для казино чи залів ігрових автоматів до вимог законодавства новим учасникам ринку, враховуючи численні звернення потенційних здобувачів дозволів та ліцензій;
  • анулювання ліцензій за заявою на гральне обладнання, зокрема у зв’язку з релокацією бізнесу з регіонів, де ведуться активні бойові дії, до інших регіонів та у зв’язку із несплатою та простроченням сплати ліцензійних платежів.

Неможливою також нині є реалізація наглядової функції за гральним бізнесом та можливість реагування та вжиття заходів щодо виявлених фактів порушення вимог законодавства, що надходять до КРАІЛ від громадян, а також державних та правоохоронних органів.

Затримка у роботі з нормативно-правовими актами

Як відсутність кворуму впливає на роботу КРАІЛ

Відсутність потрібної кількості голосів поставила на утримання низку підзаконних актів комісії:

  • доопрацьований проєкт Закону України, який встановлює правила державного регулювання у сфері грального бізнесу та лотерей під час воєнного стану;
  • проєкт постанови Кабінету Міністрів України, який описує порядок роботи модулю державної системи моніторингу в онлайнрежимі, цей документ, відповідно до плану Пріоритетних дій уряду, має бути прийнятий Кабміном у червні 2023 року;
  • проєкт рішення КРАІЛ щодо внесення змін до деяких підзаконних актів комісії;
  • проєкт рішення КРАІЛ «Про забезпечення реалізації секторальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до фінансових установ Російської Федерації»;
  • проєкт рішення КРАІЛ, яке стосується того, як саме буде реалізовуватися та проводитися моніторинг ефективності санкцій комісією.

КРАІЛ також не має змоги погоджувати НПА, авторами яких є інші державні органи:

  • ініційований КРАІЛ і створений за участю Мінекономіки проєкт постанови Кабінету Міністрів України № 3502/1/1-23 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303», який надасть комісії право проводити непланові перевірки грального бізнесу та лотерей включно з перевірками через контрольну закупівлю;
  • проєкт постанови Кабміну «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері технічного регулювання», яким, зокрема, врегульовується питання щодо надання КРАІЛ повноважень органу технічного регулювання у вертикалі грального та лотерейного бізнесу;
  • законопроєкт авторства Мінекономіки, який передбачає деякі реформи до українського законодавства щодо ліцензування бізнесів;
  • розпорядження від Кабміну щодо перерозподілу низки видатків державного бюджету «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Господарсько-фінансовому департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України на 2023 рік».

Також регулятор не може здійснювати розгляд заяв про обмеження та внесення осіб до Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та азартних ігор.

КРАІЛ розгляне вже підготовлений пакет проєктів рішень, що потребують нагального вирішення, у перший робочий день, у який буде наявний кворум, відповідно до регламенту регулятора, затвердженого у лютому 2021 року.

Висновок

Таким чином, державний регулятор продовжує свою роботу в тих межах, які надає йому законодавство. Але разом із цим відсутність кворуму паралізувала КРАІЛ у таких важливих напрямах, як ліцензування операторів, ухвалення підзаконних актів чи внесення осіб до реєстру гравців, яким обмежено доступ до азартних ігор. І така затримка у комісії триває вже четвертий місяць, і не до кінця зрозуміло, коли Кабмін зверне увагу на цю проблему комісії.

Коментарі:
Зараз читають
вгору