Юрист для грального бізнесу: запити клієнтів, захист інтересів, штрафи за рекламу азартних ігор – Ганна Буяджи

30 Квітня 2021, 16:46

Юрист для грального бізнесу: запити клієнтів, захист інтересів, штрафи за рекламу азартних ігор – Ганна Буяджи

Що такого робить гемблінг-юрист, чого не робить звичайний корпоративний? Які запити від грального бізнесу в Україні та закордонних операторів найбільш поширені? Як захищати права замовника? Та найважливіше у розрізі нещодавньої легалізації: як рекламувати азартні ігри, не порушуючи закон? Про це та багато іншого спеціально для LoginCasino.com у відкритому ефірі на платформі Clubhouse розповідала заслужений юрист України, адвокат, доктор юридичних наук, фахівець у галузі державного управління, цивільного та міжнародного приватного права Ганна Буяджи. Ключові моменти з інтерв'ю читайте далі.

Стандартний чек-лист запитів клієнтів юриста у гральному бізнесі

Який він? Що найбільше їх цікавить, які труднощі просять вирішити? Чи працюєте ви з кожним суб'єктом у комплексі?

Зараз є питання з усім. Від платіжних систем до пошуку персоналу у нові казино. Питанням місяця можна вважати запит про комплектацію пакету документів на отримання гральної ліцензії. Зараз з цим труднощі, особливо якщо робити це без юриста.

Часто цікавляться ліцензійними умовами азартних ігор. Актуальним є і питання, де взяти софт для онлайн-казино України або ж де взяти таке обладнання, щоб потім отримати ліцензію (для офлайн-казино). Частим запитом є інтеграція цифрової валюти у платформи азартних ігор, наприклад купівля внутрішньоігрових коштів за біткоїни. Звідси питання, як це правильно організувати з юридичного погляду.

Є і зворотний бік медалі. Низка компаній готова виступити спонсором онлайн- або офлайн-казино, але не знають, куди йти і як вкласти гроші в хороший стартап.

Дуже актуальним питанням є оподаткування грального бізнесу. Наразі податкове навантаження є достатньо високим для цієї сфери, тому велика кількість іноземців чекають, поки парламент прийме низку рішень, які створять більш сприятливі податкові умови для ведення грального бізнесу. 

Гемблінг та платіжні системи

Чи допомагаєте знаходити гемблінг-проєктам партнерів серед платіжних систем? Чи консультуєте взагалі за платіжками? З якими платіжними системами найчастіше працює гемблінг?

Багато чого залежить від території ведення діяльності, але для більшості гемблінг-проєктів використовують так звані платіжні агрегатори, до яких під’єднані декілька платіжних систем. Наприклад, в Австралії це Emerchantpay, є також більш відомі електронні гаманці для європейського ринку, такі як Transfer, Neteller, PayPal.

Платіжні агрегатори є зручнішими, оскільки, по-перше, не потрібно самостійно отримувати додаткові дозволи на збереження персональних та чутливих даних користувачів гемблінг-проєктів. По-друге, не потрібно отримувати спеціальні дозволи у сфері операцій із переказами коштів. У таких платіжних агрегаторів є і те, й інше. Звичайно, можна безпосередньо підключитися до тієї чи іншої платіжної системи, але тоді більшість питань доведеться вирішувати самостійно, а це може зайняти досить тривалий час.

Досить популярним є розміщення сервісів поповнення криптовалют, зокрема Bitcoin, Ethereum, Tether, Litecoin, Advcash. Дехто створює можливість поповнити гаманець через термінали.

Читайте також: Альона Дегрік Шевцова: «У 2022 році частка поповнень через картки Visa та MasterCard буде в рази вищою, ніж через термінали»

Штрафи у гральному бізнесі

Розкажіть трохи про стек штрафів, передбачених для грального бізнесу. За які порушення? З якого моменту можуть оштрафувати, наприклад, за рекламу в метро?

Наразі між операторами та регулятором відбувається більше переговорний процес щодо того, яким чином має працювати гемблінг та яких правил щодо реклами дотримуватись, оскільки КРАІЛ поки що лише приводить свою нормативну базу у відповідність.

У Законі України про азартні ігри є цілий розділ 9 «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор». У ньому всього дві статті (58 і 59). Зокрема, стаття 59 передбачає, що будь-яке порушення в сфері реклами казино з боку виробників та/або розповсюджувачів реклами карається фінансовою санкцією в розмірі 300 мінімальних заробітних плат (МЗП). (МЗП 6000 × 300 = 1 800 000 грн – розмір штрафу). Проте фактично накладати відповідне фінансове стягнення може тільки КРАІЛ після прийняття Кабінетом міністрів України спеціального порядку застосування штрафів.

Крім того, у законодавстві ховається ще одна правова колізія. У Законі про азартні ігри передбачено, що КРАІЛ може накладати стягнення, тоді як спеціальний Закон України «Про рекламу» серед органів, які мають право штрафувати порушників у сфері реклами, КРАІЛ не згадує. Отже, існує висока ймовірність, що суб’єкти, на яких будуть накладені відповідні стягнення за порушення у сфері рекламування азартних ігор, успішно оскаржать їх у суді.

Між іншим, я входжу до робочих груп, які діють при Консультаційно-експертній раді та допомагають комісії із розробкою проєктів нормативних актів у сфері гемблінгу. Я ще у березні розробила та передала на розгляд іншим членам робочої групи проєкт Постанови Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених статтями 58, 59 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», а також проєкт змін до Закону «Про рекламу», який би усував вищезазначену неузгодженість. На жаль, ці документи так і лишилися поки що на рівні експертів. Комісія чомусь не поспішає користуватися напрацюваннями спеціалістів. Але все одно прийняття зазначених документів – це питання часу.

Захист прав бізнесу

Як бізнес може захистити свої права, якщо на нього наклали штраф?

Оскарження рішення про накладення штрафу як фінансової санкції відбувається виключно у судовому порядку. Рішення про накладення штрафу приймає КРАІЛ. Але не варто плутати фінансові санкції з кримінальною та адміністративною відповідальністю. Правила оскарження та застосування останніх не змінилися.

До речі, щодо того, чи можуть притягати до кримінальної відповідальності. Нещодавній прецедент від КРАІЛ, яка спільно з СБУ заблокувала нелегальні гральні заклади, показує, що підстави для притягнення до кримінальної відповідальності за нелегальний гральний бізнес у законодавстві є.

Різниця у роботі юриста з українським та закордонним гральним бізнесом

Ви консультуєте не тільки українські, а й зарубіжні компанії. Чи є різниця в правилах рекламування і в підходах до реклами в Україні та за кордоном?

Підходи в Європі абсолютно різні, залежно від країни й історичних чинників. Далі розглянемо найбільш прогресивні юрисдикції детальніше.

Західна Європа та Скандинавія

У більшості західноєвропейських та скандинавських країн підходи до рекламування гемблінг-проєктів дещо схожі. Всюди застосовується загальне правило заборони розповсюдження реклами серед неповнолітніх, звідки випливає заборона рекламування такої продукції та такого виду бізнесу на телебаченні чи в журналах. Що ж стосується реклами в Інтернеті, то в деяких країнах вона заборонена повністю, а в деяких дозволена лише серед повнолітнього населення (Франція, Швейцарія), що забезпечується шляхом ідентифікації користувачів сайту.

Країни Прибалтики

Слід зауважити, що порівняно з тими ж країнами Західної Європи законодавство країн Прибалтики є ще більш ліберальним. Наприклад, дозволена реклама виключно торгових марок компаній, які працюють в індустрії азартних ігор, у будь-який час та без обмеження на категорії населення.

Азія

У країнах Азії законодавство суворіше, тому тут застосовується або повна заборона будь-яких азартних ігор із винятками для деяких регіонів, або рекламування лише гемблінгу та лише в онлайні. До прикладу, у Китаї гемблінг дозволений тільки в Макао. Заборонена будь-яка, навіть непряма реклама на сайтах. Водночас є можливість розміщувати інформацію в мобільних додатках, на YouTube, можлива реклама франчайзингу ігор. А ось у Японії хоча й існує понад 200 онлайн-казино, реклама заборонена повністю.

Реклама грального бізнесу в Україні

Легалізація бізнесу відбулася. Це означає, що реклами буде ще більше. Якщо раніше вона була тільки на піратських і дорослих сайтах, де тепер її можна буде зустріти?

Кількість реклами в Інтернеті і в реальному світі збільшується, однак не варто думати, що тепер вона буде на кожному кроці. Законодавець подбав про це і вніс зміни до Закону України «Про рекламу». Наприклад, згідно з українським законодавством, реклама заборонена на радіо і ТБ з 6 ранку до 11 вечора, в наукових, дитячих, довідкових, художніх творах; у всіх, крім спеціалізованих (гемблінг) ЗМІ, на транспорті, на засобах зовнішньої реклами, на товарах (в т. ч. на одязі), призначених переважно для людей, молодших 21 року, в місцях проведення заходів для людей, молодших 21 року.

Реклама гемблінгу в Інтернеті

Чи є якісь правила реклами грального бізнесу в Інтернеті? Наприклад, чи може реклама переривати показ відео або бути в кілька разів голоснішою, ніж саме відео?

Гемблінг є достатньо чутливою сферою, тому реклама, в тому числі в Інтернеті, має відповідати специфіці діяльності. Закон має дуже чітко відображати правила і межі, специфічні для гемблінгу.

Наразі відсутнє будь-яке регулювання реклами гемблінгу в Інтернеті. Наприклад, дуже часто при перегляді кіно чи мультфільмів ми можемо зустріти рекламу казино і найгірше, що у регулятора немає ніяких інструментів впливу на це, щоб заборонити таку рекламу, адже обмежень щодо Інтернету законом просто не передбачено.

Що ж стосується вимог до звуку, то як таких їх не існує, але є загальні правила, які стосуються реклами азартних ігор.

Читайте також: Ілля Мачаваріані: «Схоже, частину про онлайн-моніторинг у російському законі про ЄРАІ взяли з українського закону про регулювання азартних ігор»

Будь-яка реклама повинна супроводжуватися текстом «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтесь правил (принципів) відповідальної гри». Таке попередження має бути розміщено на не менш ніж 15% площі всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим. Реклама азартних ігор має містити відомості про ліцензію, номер, дату видачі та найменування регулятора.

Локації для реклами азартних ігор

Чи можна розміщувати таку рекламу на банерах і в транспорті? У яких локаціях така реклама заборонена?

Як я вже зазначала, згідно з вимогами українського законодавства, реклама заборонена на транспорті, у тому числі і в метрополітені, а також на засобах зовнішньої реклами (банери, лайтбокси тощо).

Реклама та лудоманія

Чи може вплинути реклама азартних ігор на дитячу та підліткову психіку і поведінку? Чи може реклама спричинити гральну залежність (лудоманію)?

Прямий зв'язок простежити практично неможливо, але діти і підлітки емоційніші, ніж дорослі. Вони легше піддаються впливу барвистої і захопливої реклами, отримують більше емоцій від виграшу, не тільки в азартних іграх, але і в простій монополії. Це створює певні ризики для молодого населення.

Напевно, багато що залежить не тільки від умов реклами, а й від виховання, психотипу людини, характеру і низки інших чинників. Проте, будемо говорити відверто, реклама може впливати на частину молодих людей, тому потрібно ставитися до цього чутливого питання відповідально.

Читайте також: Олександр Лисий про сертифікацію грального обладнання в Україні

Читайте також: Антон Коваль про загрози від високої ціни на ліцензії

Коментарі:
Зараз читають
вгору