Вадим Потапенко: «Один із плюсів України – можливість отримати ліцензії і на онлайн-, і на наземні гемблінг-проєкти»

18 Грудня 2020, 12:24

Вадим Потапенко: «Один із плюсів України – можливість отримати ліцензії і на онлайн-, і на наземні гемблінг-проєкти»

Напередодні видачі перших ліцензій для гральних компаній в Україні (регулятор обіцяв почати цей процес в грудні 2020-го) питань у потенційних операторів місцевого ринку менше не стає. На частину з них ми попросили відповісти Вадима Потапенка, керівника відділу продажів компанії Slotegrator.

Говорили про переваги іноземних операторів, про те, чи будуть складнощі у рекламуванні казино, та про інші нюанси.

Які гемблінг-проєкти варто розглянути як найперспективніші? На вашу думку, чи є конкретний сектор бізнесу, для якого легалізація створила найбільш сприятливі умови?

Якщо ми говоримо про сектори бізнесу, то для наземних казино зараз створені найбільш чисті та прозорі умови щодо вартості організації та ведення проєкту. Що стосується перспектив, пропоную подивитися на гемблінг у Грузії – цікавий приклад. Зараз за наявності досвіду та коштів у країні можна організувати наземне казино й проєкт такого ж бренду в онлайн-просторі. Це є величезним плюсом для операторів, оскільки дозволяє їм як працювати з офлайн-аудиторією, так і масштабно розкручувати свій бізнес, підвищувати його впізнаваність в онлайн-світі. Крім цього, гравці оператора таким чином можуть поєднувати онлайн-присутність із будь-якими живими подіями в казино. Наприклад, всі знають, як проходить World Series of Poker (WSOP): частина грає онлайн, а потім всі об'єднуються в реальному казино. Для гравців – цікавий досвід, для операторів – можливість не сходити в усіх з язиків.

Під час ухвалення профільного закону у Верховній Раді посилалися на те, що врахують прогресивний досвід європейських держав і модель роботи їхніх гральних регуляторів. У якому напрямі варто рухатися владі далі? Чи існують сучасні закордонні моделі регулювання, найбільш наближені до ідеалу за комфортом умов для бізнесу й для держави, на які Україні варто рівнятися?

Ідеальних ситуацій і сценаріїв не буває – у кожної країни є свої плюси й мінуси. Звичайно, оператори завжди будуть погано ставитися до податків – це все одно що додатковий відсоток до платіжної системи, провайдера або афіліатів. Тому чим простіший податок, тим легше оператору працювати.

Україна рухається в правильному напрямі. Важливо відзначити один із плюсів – наявність ліцензії як на онлайн-, так і на наземні проєкти. Ціни є прийнятними: багато хто скаже, що вони завищені, проте я вважаю, що за такої ціни буде з'являтися більше стартапів із досвідом і бюджетом. Таким чином, ризики для гравців набагато менші – у казино є кошти, а значить, виграші виплатять. Якщо хтось буде заходити на ринок, то він стане займатися проєктом ґрунтовно й із розумом підходити до розвитку бренду.

Чи правда, що встановлені розміри ліцензій для операторів невиправдано завищені? Чи зможе молода компанія – новачок гемблінг-сектору пройти ліцензування й поряд з іншими обов'язковими витратами вийти на стабільний дохід на початковому етапі?

Як згадав вище, локальне оперування й локальна ліцензія – найчастіше дорогий шлях, який вимагає великої кількості інвестицій. Але важливо пам'ятати – ця дорога непроста, однак можлива. Молодим компаніям можу рекомендувати залучити декількох інвесторів і розробити чіткий бізнес-план розвитку проєкту. Я стикався з прикладами, коли з невеликими бюджетами (для бізнесу казино) проєкти виростали у великі компанії. Однак успіх був пов'язаний із досвідом оперування раніше або досвідом в афіліатному бізнесі. Також важливу роль відіграють оперативність і швидкі реакції на ситуацію на ринку або розвиток конкурентів.

Які вигоди отримують оператори з досвідом роботи у Європі та Азії, заходячи на український ринок?

Я вважаю, що кожна країна все-таки має свої особливості при оперуванні. Було багато прикладів, коли великі компанії з Великобританії намагалися заходити на ринок Росії, однак сьогодні ми не бачимо їх в лідерах. Під час заходу на будь-який новий ринок я б виділив основний момент, який буде завжди й усюди в пріоритеті, – швидкі виплати гравцям. Наступними важливими аспектами є набір провайдерів та ігровий контент загалом, бонуси, програми лояльності тощо. Вигода для операторів, що приходять з інших ринків, одна – це досвід в оперуванні казино. Вони вже мають розуміння, які ситуації трапляються, як на них реагувати, які заходи вживати в різних випадках. Можливо, оператори з інших ринків не обізнані, які способи залучення гравців будуть працювати в Україні, але якщо вони вже успішно створили стратегії для своїх проєктів у Європі й Азії, то обов'язково знайдуть правильну дорогу й на українській території.

Який термін окупності бізнесу ви прогнозуєте в чинних умовах ліцензування? На що орієнтуватися, наприклад, провайдеру ставок на спорт або традиційного наземного казино?

Терміни окупності бізнесу завжди оцінити непросто, оскільки існує величезна кількість факторів, що впливають на повернення інвестицій. Підійдемо до питання об'єктивно – якщо онлайн-казино з ліцензією Кюрасао почало виходити в плюс після року оперування, це вже хороший показник, оскільки більшість великих клієнтів очікують повернення інвестицій за півтора-два роки. Відповіддю на таке питання може служити фраза: «Не дізнаєтеся, поки не спробуєте». Завжди може бути, що запуститься якийсь новий проєкт, який підкорить серця всіх гравців у перший місяць.

Очікування від системи онлайн-моніторингу. За вашими прогнозами, коли її зможуть запустити? І чи є в України технічний ресурс реалізувати її так, як описано в законі?

Наскільки я знаю, запуск системи онлайн-моніторингу повинен відбутися у 2022 році, але цілком можливо, що процес прискориться, як тільки будуть перші реальні оператори з ліцензією та чітка картина грального ринку. Свого часу у Швеції держава планувала певні цифри, проте в підсумку гемблінг-бізнес приніс величезний оборот, навіть з урахуванням обмежень, які діяли в той час. Цей приклад лише показує, що все можливо і все реально.

До яких колізій або недоробок законодавства варто підготуватися потенційному ліцензіату?

Звичайно, при введенні нових правил перші оператори можуть зіткнутися з певними складнощами, які будуть поступово вирішуватися, тому що процес вдосконалюють і поліпшують. Неточності можуть виявитися в процедурі отримання ліцензій. Також можуть залишатися неточності й виникати питання у власників наземного бізнесу – непросто буде визначати, що належить до заміських комплексів, як поділяються великі й малі міста (у них існують різні вимоги для бізнесу). Реклама й просування грального бізнесу – також часто і в багатьох країнах є непростим моментом і містить безліч правил та винятків. Про підводне каміння регулювання й тонкощі створення та ведення грального бізнесу я розповім на вебінарі «Ставка на Україну: інвестуємо в гральний бізнес», який пройде 21 грудня о 13:00 за київським часом. Буду чекати вас і буду радий відповісти на всі запитання про український гемблінг-бізнес.

Читайте також:Як навчитися грати в покер

Читайте також:Для чого винайшли рулетку

Коментарі:
Зараз читають
вгору