Технічний регламент запрацює не раніше другої половини 2022

06 Січня 2022, 09:19

Технічний регламент запрацює не раніше другої половини 2022

Продовжуючи підбивати підсумки року, ми звернулися по коментар до юридичного директора Parimatch Ukraine Михайла Коваля. Він розповів про незакриті питання із законодавчого регулювання ринку, введення інструментів відповідальної гри, дотримання Меморандуму про рекламу азартних ігор і напрацювання щодо боротьби з ігровою залежністю.

Як загалом ви можете охарактеризувати 2021 рік із погляду розвитку грального ринку?

Якщо в цілому – це був гарний рік. Ринок азартних ігор в Україні запустився: видані перші ліцензії, відкриті гральні заклади. Були прийняті перші ставки, отримані виграші. Почалося повноцінне функціонування сфери азартних ігор в Україні, отримання перших ліцензійних платежів, сплата податків. У цьому році все було вперше, а на майбутнє закладений міцний фундамент.

Які питання залишилися незакритими? На вашу думку, що потрібно доопрацювати у 2022 році?

Податки і технічний регламент. Але окремо зупинюсь на необхідності доопрацювання Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх. На сьогодні він працює в режимі дослідної експлуатації відповідно до рішення КРАІЛ № 359 від 11.06.2021 та не дає змоги організаторам азартних ігор якісно вживати заходів для боротьби з ігровою залежністю (лудоманією). 

Відповідно до ч. 9 ст. 16 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», подання заяви будь-якому організатору азартних ігор або уповноваженому органу розглядається як подання заяви всім організаторам азартних ігор на території України. Тобто щойно заява від гравця або близького родича потрапляє до реєстру, організатор азартних ігор має бути повідомлений про це, щоб оперативно перевірити гравця та обмежити його у грі.

Зараз в організаторів азартних ігор немає можливості отримувати інформацію в режимі реального часу, тому необхідно щоразу перевіряти гравців на наявність у реєстрі. Особливо це питання важливе для користувачів, які грають онлайн на сайті організатора азартних ігор.

Які інструменти відповідальної гри запровадив Parimatch Ukraine? Що плануєте додавати наступного року?

Для компанії Parimatch Ukraine принципи відповідальної гри – це постійна щоденна робота. Гра має залишатись грою та розважати гравця.

У нас вже є можливості щодо обмеження гравця, відповідно до принципу самообмеження та самоконтролю, на тиждень. Для цього необхідно використати кнопку самоконтролю, яка розміщується в особистому акаунті користувача платформи pm.ua. Для обмеження на триваліший період – від 6 місяців до 3 років – потрібно написати та подати заяву відповідно до правил і чинного законодавства.

У гравця має сформуватись культура дозвілля азартних ігор. Ми запустили власну комунікаційну платформу Responsible Gambling – «Вболівай серцем – грай головою!», яка ще раз підтвердила нашу відданість і відповідність принципам відповідальної гри. Першим амбасадором напряму відповідальної гри став абсолютний чемпіон світу з боксу у важкій вазі, золотий призер Олімпіади 2012 Олександр Усик. У партнерстві з ним і майбутніми амбасадорами ми продовжимо підвищувати свідоме ставлення користувачів до гри.

Статус першого та єдиного ліцензованого букмекера в Україні за підсумками 2021 року вимагає від Parimatch Ukraine відповідальності передусім перед тисячами наших гравців.

Наступним кроком став запуск першої безкоштовної психологічної підтримки спільно з Gambling Therapy для проблемних гравців: 50 років досвіду, 250 мов і консультації експертів-психологів з усього світу – тепер міжнародний сервіс психологічної підтримки людей з ігровою залежністю в нашій країні доступний українською.

У партнерстві з британською компанією Gambling Therapy ми змінюватимемо ставлення до гемблінгу, а гравцям допомагатимемо ухвалювати виважені та обґрунтовані рішення.

Наступного року ми плануємо розширювати соціально відповідальні кроки щодо затвердження принципів відповідальної гри, особливу увагу приділятимемо захисту персональних даних і відповідальному ставленню гравців до них.

За вашими спостереженнями, наскільки сумлінно дотримуються Меморандуму про рекламу? Чи вже виникла потреба внести до нього якісь зміни?

Меморандум про рекламу азартних ігор допоміг стабілізувати ситуацію з поширенням незаконної та неетичної реклами азартних ігор. Питання реклами вже не настільки глобальне, як раніше. Так, є певні проблемні моменти, але це індивідуальні кейси, а не глобальна історія. Більшість рекламних проявів організаторів азартних ігор відповідають законодавству.

Меморандум про рекламу – це одне з головних досягнень у 2021 році. Представники сфери довели, що вміють домовлятись, – розмовляти між собою та знаходити спільні точки для діалогу. Молодий ринок показав свою зрілість.

Щодо змін до Меморандуму, можливо, на наступний рік слід детальніше прописати пункти з приводу «переманювання трафіку» у пошукових системах і запитів брендами азартних ігор.

Які напрацювання має робоча група з питань лудоманії при КЕР? Чи планується в наступному році тісніша співпраця з МОЗ у цьому напрямі?

За цей час робоча група з питань лудоманії при Консультативно-експертній раді напрацювала такі проєкти документів: «Про затвердження вимог щодо боротьби з вираженою ігровою залежністю (лудоманією)», «Про затвердження Порядку недопуску до участі в азартних іграх осіб, яким обмежено доступ до участі в азартних іграх, та осіб, у яких виражена ігрова залежність (лудоманія)», «Про затвердження Порядку відшкодування фінансової шкоди внаслідок бездіяльності організатора азартних ігор». Прийняття цих документів, відповідно до Плану діяльності КРАІЛ з підготовки проєктів регуляторних актів на 2022 рік, заплановано на перше півріччя 2022 року.

З вашого досвіду, чи справді прийняття законопроєкту № 2713-д вирішить всі проблеми щодо оподаткування операторів і виграшу гравця? Якщо ні, то які аспекти залишаться невирішеними?

Прийняття законопроєкту № 2713-д, повна назва якого – «Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей» вирішить першочергові питання у сфері оподаткування азартних ігор (уніфікація спеціального ігрового податку GGR, певний неоподаткований мінімум з виграшу, зарахування витрат на гру для гральних офлайн-закладів, які були здійснені протягом 24 годин, деякі технічні питання).

Вважаю, що необхідно скасувати податок на виграш для гравця взагалі. Цей податок відсутній у більшості країн світу, зокрема у Великій Британії, Німеччині, Бельгії, Данії, Швеції, Болгарії, Сербії, Румунії та інших.

Потрібно дати можливість гравцям враховувати витрати на гру, особливо це стосується гравців, які грають онлайн на ігрових сайтах організатора азартних ігор.

На вашу думку, яких змін потребує саме основний закон про легалізацію грального бізнесу?

Необхідно все ж таки вирішити питання щодо протиріччя в нормах стосовно формування уповноваженого органу, це технічне питання. Також слід посилювати профільний закон щодо захисту гравців від ігрової залежності (лудоманії), наприклад, для гравців, які вже є у Реєстрі, але забажають грати після завершення терміну самообмеження. Можливо, необхідно прописати детальнішу процедуру для такого гравця, з мінімізацією його витрат на гру та повним контролем гри.

Чи є якийсь прогрес у питанні фінмоніторингу для операторів грального бізнесу? Наскільки прийнятними є дійсні вимоги від Мінфіну?

Наразі не прийнято Положення про здійснення суб’єктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, фінансового моніторингу. Чекаємо на повторний проєкт. Перша версія не була узгоджена Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей, Державною регуляторною службою, до неї було багато коментарів від організаторів азартних ігор і лотерейних операторів.

Норми для фінансового моніторингу для банківської сфери не можна застосовувати для сфери азартних ігор у зв’язку із різною специфікою цих двох галузей. Тому сподіваємось, що наступний варіант врахує ці моменти.

Коли ринок зможе отримати повноцінний техрегламент із сертифікації грального обладнання?

Гадаю, це питання буде одним із пріоритетних у роботі комісії на наступний рік. За Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», нормативно-правові акти, якими затверджуються технічні регламенти і процедури оцінки відповідності, набирають чинності не раніше ніж через шість місяців з дня їхнього офіційного опублікування, з метою надання суб’єктам господарювання часу для приведення своєї продукції або пов’язаних із нею процесів чи методів виробництва у відповідність до нових вимог.

Тому, на мою думку, технічний регламент повноцінно запрацює  не раніше другої половини 2022 року.

Читайте також: Про перші кроки профспілки грального бізнесу

Читайте також: Як захиститися від кіберзлочинців і вимагачів

 

Коментарі:
Зараз читають
вгору