Сьогодні у Польщі ми боремося за зниження податкової ставки для гемблінгу – Катажина Міколайчик

05 Серпня 2021, 13:50

Сьогодні у Польщі ми боремося за зниження податкової ставки для гемблінгу – Катажина Міколайчик

Протягом липня з ринку гральної індустрії Польщі надходило багато цікавих новин. Зокрема, майже половина усього букмекерського ринку країни є тіньовим, та понад 50% тамтешніх гравців не знають про наявність чи відсутність ліцензій у операторів. Журналісти LoginCasino в межах спецпроєкту поспілкувалися з керівницею Асоціації Graj Legalnie та юристкою у сфері гемблінгу Катажиною Міколайчик про стан справ на ринку Польщі та про те, як треба боротися з нелегалами та які переваги є у грального бізнесу України.

Катажино, відомо, що ви за фахом юристка. Розкажіть, будь ласка, чому ви вирішили працювати саме в індустрії грального бізнесу та які найбільші труднощі виникають під час роботи у цій сфері?

Індустрія азартних ігор породжує багато викликів для юристів, оскільки у сферу нашої діяльності входить не тільки гральне законодавство, але й інші галузі права: економічне, цивільне та адміністративне право, авторське право, закони про рекламу, конкуренцію, споживче право, відмивання коштів та навіть кримінальне право.

Якщо коротко, то це дає великі можливості для розширення своїх знань та вирішення цікавих професійних завдань. Ця галузь динамічно розвивається і змінюється, а разом з нею змінюються закони та положення, з якими юрист повинен іти в ногу. Водночас він також повинен враховувати операційну діяльність компанії та добробут бізнесу. Ми точно не можемо скаржитися на нудьгу.

Ця сфера, як відомо, стає все більш комп’ютеризованою, компанії інвестують у нові технології, що призводить до необхідності володіти знаннями також у сфері сучасних технологій, функціонування штучного інтелекту чи ІТ. Це дуже вузька спеціалізація, і в Польщі не так багато спеціалістів у цій галузі.

На жаль, одного знання нормативних актів недостатньо, оскільки практика та питання практичного тлумачення цих положень теж надзвичайно важливі.

Яка головна місія у Stowarzyszenia Graj Legalnie? Які успіхи діяльності товариства ви можете виділити?

Асоціація Graj Legalnie працює над покращенням становища легальних букмекерських контор у Польщі. Її мета – захистити легальну частину гральної індустрії від незаконної та недобросовісної конкуренції. Організація була створена у 2016 році та підтримує операторів, уповноважених Міністром фінансів Польщі у роботі в складному правовому та конкурентному середовищі.

Виклики, з якими стикаються як наша асоціація, так і польська влада, нам кидає сіра зона, що становить декілька десятків відсотків ринку, та через яку державний бюджет втрачає мільярди з погляду несплачених податків.

Крім того, завдання асоціації полягає у формуванні позитивного іміджу букмекерської індустрії, формуванні та розповсюдженні принципів етики у бізнесі та обміні передовим досвідом, а також інформацією між учасниками.

З початку своєї діяльності асоціація проводить роботу, спрямовану на надання достовірних знань та даних щодо букмекерського ринку у Польщі. У 2021 році наша Асоціація та Ernst&Young – світовий лідер на ринку професійних послуг, зокрема для бізнесу та стратегічного консалтингу – опублікували звіт про функціонування в Польщі ринку азартних ігор та ставок, що регулюється законом про азартні ігри.

У дослідженні представлена ​​поточна ситуація на польському ринку, обсяги тіньової економіки, а також моделі діяльності галузі в інших європейських країнах.

За нещодавно опублікованими даними від вас, близько половини грального бізнесу в Польщі є нелегальним. Чому, на вашу думку, попри наявність регулятора і білого ринку, частка нелегалів є такою високою?

Зараз тіньова частина становить понад 47 відсотків, а її загальний обіг – понад 12 млрд злотих. Щорічно бюджет польської держави втрачає понад 600 млн злотих. Що найгірше, рівень сірої зони все ще номінально зростає.

Хоча поправка до закону про азартні ігри 2017 року явно покращила ситуацію в галузі, та все ще не стала панацеєю від проблеми тіньового ринку.

Легальна частина гральної індустрії роками закликає ввести рішучіші заходи проти компаній, що працюють поза польським законодавством, зокрема ефективніше блокування незаконних сайтів та їхніх платіжних шлюзів.

Stowarzyszenie Graj Legalnie також підкреслює, що воно готове представити регулятору рішення, які допоможуть суттєво звести до мінімуму масштаби тіньового гемблінгу в Польщі.

Як білий ринок може допомагати державі боротися з нелегалами? Які конкретні інструменти є у польських легальних компаній?

Білий ринок пропонує чіткі та однакові критерії для створення бізнесу на певній території. Усі суб’єкти господарювання дотримуються однакових правил, включно з податковою ставкою, незалежно від того, чи є вони вітчизняними чи іноземними операторами.

Це призводить до обмежень для недобросовісної конкуренції між суб’єктами господарювання через однакові правила для всіх операторів.

Які методи боротьби з нелегалами, на вашу думку, є найефективнішими?

Вищезгадані блокування незаконних сайтів та платіжних шлюзів, безумовно, є хорошими методами. Проте, ключовою тут є швидкість цих процесів, які повинні відбутися швидше, ніж сьогодні.

Наразі нелегальний оператор може знову працювати наступного дня після блокування свого домену. Адже він, наприклад, додає до домену «x.pl» цифру 1 і під ним працює наступні тижні чи місяці. Після блокування домену «x1.pl» він працює на домені «x2.pl» тощо.

Також близько половини гравців не знають про відсутність ліцензії у деяких операторів. Чи це питання відсутності освіти щодо азартних ігор в країні? Якщо так, то як цю ситуацію виправити?

У межах опитування щодо поінформованості польських гравців про азартні ігри з допомогою CXstream їх запитали, чи чули вони про те, що деякі букмекерські компанії в країні не мають ліцензії?

46% респондентів відповіли, що не чули, 51% відповіли, що їм про це відомо, а 3% відповіли «важко сказати». Це означає, що принаймні половина гравців не знають, що вони порушують закон, скориставшись пропозицією деяких букмекерських контор.

Варто зазначити, що участь у незаконних азартних іграх у Польщі підлягає кримінальній та податковій відповідальності. Результати опитування частково пояснюють, чому масштаби тіньового гемблінг-ринку в Польщі настільки великі.

Так, справді занадто мало інформації надається про цей ринок та загалом щодо чинного законодавства.

Що, на вашу думку, варто змінити у гральному законодавстві Польщі? Які переваги та недоліки можна виділити?

Stowarzyszenie Graj Legalnie має кілька пунктів, які ми хотіли б змінити. Один з них – зниження податкової ставки. Сьогодні ставка GGR у Польщі становить аж 12%, що є одним з найвищих показників у Європі та і загалом у світі.

Ми також боремося за зміну ст. 31 ч. 2 закону «Про азартні ігри» від 19 листопада 2009 року, відповідно до якого: «Суб’єкт господарювання, що володіє або подає заявку на отримання дозволу на організацію та проведення діяльності з приймання ставок на результатів спортивних змагань між людьми або тваринами, зобов’язаний отримати згоду організатора таких змагань на використання його результатів».

Це положення вводить зобов’язання для легальних букмекерів звертатися за дозволом до організаторів турнірів, на результати яких букмекерська контора прагне приймати ставки. Це положення є надзвичайно суперечливим, оскільки воно є унікальним у європейському та світовому масштабах.

Інший постулат – проведення освітніх кампанії, оскільки, як я вже говорила, поінформованість гравців про суб’єкти, які незаконно пропонують азартні ігри в Польщі, страшенно низька.

Останнє ключове питання для Graj Legalnie – це посилити систему запобігань нелегалам та запровадження ефективних інструментів для примусового застосування санкцій, оскільки положення, внесені поправками до закону про азартні ігри, є правильними, але не повністю ефективними.

Посилення системи штрафів, блокувань та різних санкцій, а також запровадження додаткових інструментів для запобігання правопорушень, безумовно, допомогло б знизити частку тіньового гемблінгу в Польщі.

Як ефективніше, на вашу думку, регулювати ринок? За допомогою Міністерства фінансів чи окремого органу, зважаючи на загальний бюрократизм державних апаратів у світі?

Наразі регуляцію ринку азартних ігор здійснює Міністерство фінансів за підтримки митниці та податкової служби. Інформація, якою володіє асоціація, показує, що ми стикаємося з нестачею персоналу в митній та податковій службах, а також відсутні ефективні правові інструменти для запобігання порушенню законодавства.

У таких країнах, як наприклад, Мальта або Велика Британія є окремі регуляторні органи (UKGC – Великобританія, MGC – Мальта), які концентруються виключно на ліцензуванні, регулюванні, контролі та підтримці гравців і гральних організації. Думаю, це хороше рішення.

Як можете оцінити процес легалізації гемблінгу в Україні? Чи правильним кроком було узаконювати одночасно усі вертикалі бізнесу (казино, онлайн-казино, покер, ігрові автомати, букмекерство)?

Я вважаю, що будь-яке регулювання ринку набагато краще, ніж ніяке. Це дає можливість оператору розуміти, які конкретні правила діють в тій чи іншій країні, щоб мати змогу там працювати.

Це запобігає двоякому ставленню до суб’єктів господарювання, які бажають розпочати діяльність на певній території. Це також дуже важливо з боку гравця, який захищений і знає, до кого звертатися за допомогою у разі проблем із тією чи іншою компанією.

Останні світові дослідження показують, що все більше країн регулюють азартні ігри на своїй території. Тож це послідовна світова тенденція. Тому Україна зараз просто пристосовується до цих стандартів.

Регульована галузь, яка сплачує податки, є значною фінансовою ін'єкцією для бюджету будь-якої держави. Якщо в країні немає регулювання, то це призводить до втрати значних надходжень до бюджету.

Проте кожна країна регулює азартні ігри по-різному. Це залежить від рівня економіки, соціальних умов, поставлених цілей державою, і завжди усі моделі регулювання піддаватимуться обговоренню – наскільки вони вдалі чи ні.

Слід також зазначити, що комп’ютеризація в індустрії азартних ігор відбувається швидко, що показала пандемія. Тому і нормативні акти також динамічно змінюються.

Читайте також: Польща штрафуватиме гравців за нелегальний гемблінг

Читайте також: Гральний бізнес у Польщі: переваги легальної діяльності

Коментарі:
Зараз читають
вгору