Олександр Гольбарт: «Дієвим механізмом боротьби з неліцензованими операторами є блокування в Україні сайтів, на яких розміщені відповідні онлайн-казино»

11 Травня 2021, 16:01

Олександр Гольбарт: «Дієвим механізмом боротьби з неліцензованими операторами є блокування в Україні сайтів, на яких розміщені відповідні онлайн-казино»

Наразі ринок азартних ігор України перебуває в активній стадії формування. Але, незважаючи на це, деякі аспекти можуть залишатися незрозумілими. На цю теми ми поспілкувалися з Олександром Гольбартом, головою одеського офісу юридичної компанії VigoLex. Експерт розповів про порушення в гральному бізнесі, рекламу азартних ігор та принципи відповідальної гри згідно з положеннями закону про азартні ігри. 

Олександре, що зараз за законом є порушенням у сфері азартних ігор?

Нині основним законом, що регулює діяльність господарюючих суб’єктів у сфері азартних ігор, є Закон України № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020. Проте він ще недостатньо досконалий.

Відповідно до приписів статті 2 вказаного закону, на території України дозволяється організовувати та проводити виключно такі види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, як наземне казино, онлайн-казино, букмекерська діяльність в Інтернеті та наземних пунктах, зали ігрових автоматів та онлайн-покер. 

Зазначені види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор на території України можуть проводитися виключно за наявності у суб’єкта господарювання відповідних ліцензій із використанням сертифікованого та підключеного до Державної системи онлайн-моніторингу грального обладнання та онлайн-систем організаторів азартних ігор.

На території України забороняється проводити будь-які інші види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім вищеперерахованих.

І головне в Україні забороняється: 

  • проводити азартні ігри та розміщувати гральні заклади на тимчасово окупованій території України; 
  • організовувати та проводити азартні ігри особам, які не отримали в установленому законом порядку ліцензії на провадження відповідного виду господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор; організовувати та проводити азартні ігри, що не відповідають вимогам цього закону, а також поза межами гральних закладів (крім азартних ігор, що проводяться в мережі Інтернет); 
  • проводити азартні ігри без використання онлайн-системи організатора азартних ігор, що пов’язана каналами зв’язку із Державною системою онлайн-моніторингу, у випадках, коли використання такої системи є обов’язковим для організатора азартних ігор відповідно до цього закону; 
  • використовувати несертифіковане гральне обладнання для проведення азартних ігор, у випадках, коли уповноваженим органом встановлена вимога щодо сертифікації такого обладнання.

Статтею 58 Закону України про азартні ігри передбачена фінансова відповідальність за порушення законодавства у сфері азартних ігор. Розмір фінансових санкцій становить від 960 тисяч грн до 6 млн грн. Як приклад, у разі допуску до азартних ігор осіб, молодших 21 року, стягується штраф у розмірі 3 млн грн; у разі порушень, пов’язаних із гральним обладнанням, штрафні санкції становлять вже 6 млн грн.

Також із прийняттям вказаного закону було доповнено низку інших нормативних документів:

  1. Кодекс про адміністративні правопорушення України – статтею 156-4 «Порушення правил прийняття ставок у лотерею». У тому ж кодексі статтею 181 «Азартні ігри, ворожіння в громадських місцях» передбачено адміністративну відповідальність за участь в організованій без ліцензії азартній грі.
  2. До Кримінального кодексу України внесені зміни до статті 203-2 «Незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей», яка у новій редакції передбачає відповідальність за незаконну діяльність щодо організації та проведення азартних ігор, у тому числі у мережі Інтернет.
  3. Крім того, статтею 365-3 Кримінального кодексу України запроваджується кримінальна відповідальність за бездіяльність працівника правоохоронного органу щодо незаконної діяльності з організації або проведення азартних ігор, лотерей, тобто умисне з корисливих мотивів чи в інших особистих інтересах або в інтересах третіх осіб невжиття передбачених законодавством заходів за заявою (повідомленням) про вчинення незаконної діяльності з організації або проведення азартних ігор, лотерей або приховування виявленої ним незаконної діяльності з організації або проведення азартних ігор, лотерей. Санкція цієї статті передбачає позбавлення волі на строк від 6 до 8 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

Є думки, що зараз для операторів, які працювали в України нелегально, діє неоголошений перехідний період і до порушників не застосовують норми закону, де передбачене покарання. Скажіть, чи справді зараз є така тенденція? І яким має бути перехід сірого ринку на білий, щоб результат виявився максимально ефективним для держави, суспільства, а також показовим для потенційних іноземних інвесторів?

На мій погляд, це хибні думки. І взагалі, чому до порушників не застосовуються норми закону, якими передбачене покарання? Це правовий нігілізм, який породжує впевненість у безкарності, і тому в подальшому призведе до небажання дотримуватися норм закону, який регулює та регламентує таку діяльність. 

Я впевнений, що після будь-якого перехідного періоду для тих операторів, що працювали або працюватимуть в Україні нелегально, не має бути жодних поблажок. За незаконну діяльність необхідно притягувати до адміністративної або кримінальної відповідальності. Тому такої тенденції нині в Україні немає і не може бути в подальшому. Щоб результат виявився максимально ефективним для держави і суспільства, а також показовим для потенційних іноземних інвесторів, необхідні зрозумілі та прозорі закони, що регламентують цю діяльність, однакове правозастосування усіма учасниками цього ринку, як господарюючими суб’єктами, так контролюючими та правоохоронними органами. 

Важливим для держави є запровадження такого законодавчого забезпечення, яке б слугувало підґрунтям для суб’єктів господарювання працювати саме в білому правовому полі на цьому ринку. Державі важливі як майбутні фінансові надходження від видачі ліцензії на цю діяльність, так і запобіжні заходи для мінімізації негативних наслідків участі в азартній грі для громадян нашої країни. Саме тому у законі підвищено планку віку до 21 року та введено поняття «відповідальна гра». 

Нелегальні онлайн-казино – проблема світового масштабу. Країни вчаться регулювати онлайн-гемблінг, але боротьба з неліцензованими операторами не завжди дає бажаний для регуляторів результат. Скажіть, що в Україні чекає на таких офшорних надавачів азартних послуг із погляду законодавства? І наскільки дієвим буде законодавство як інструмент запобігання незаконній діяльності в сфері онлайн-ігор? 

У статті 25 закону передбачено, що особа, яка через вебсайт організовує, проводить чи надає доступ до азартних ігор без відповідної ліцензії, зобов’язана на вимогу уповноваженого органу в строк не більше трьох робочих днів обмежити доступ на (з) території України до такого вебсайту. Постачальник послуг хостингу (зберігання інформації), на технічних засобах якого розміщений вебсайт або його частина, з використанням якого організовуються, проводяться азартні ігри чи надається доступ до них без відповідної ліцензії, зобов’язаний на вимогу уповноваженого органу обмежити доступ на (з) території України до такого вебсайту або його частини. Банк, що здійснює банківську діяльність в Україні, або платіжні системи, що діють на території України, зобов’язані відмовляти у здійсненні платежів на користь осіб, які організовують, проводять азартні ігри на території України без відповідної ліцензії або які надають послуги щодо доступу до таких азартних ігор.

Начебто все прописано правильно, проте на практиці залишається невідомим, яким чином встановити особу, яка через вебсайт організовує, проводить чи надає доступ до азартних ігор без відповідної ліцензії, якщо вона перебуває поза межами нашої держави. Тому дієвим механізмом боротьби з неліцензованими операторами є блокування в Україні сайтів, на яких розміщені відповідні онлайн-казино, і хоча це передбачено законом, проте механізм недостатньо чіткий і потребує вдосконалення та детальної нормативної регламентації. 

Саме цим шляхом йдуть органи прокуратури. Так, за повідомленням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, за ухвалою слідчого судді, винесеного у рамках кримінального провадження, ними закрито доступ до певного переліку сайтів, які переважно належали закордонним операторам, що здійснювали неліцензовані інтернет-послуги з різних видів гемблінгу, заблоковано понад 400 нелегальних інтернет-казино. Проте, на мій погляд, у представників зазначених операторів, завжди є можливість у рамках діючого кримінального процесуального законодавства скасувати зазначені обмеження. Тому що КПК України містить вичерпний перелік підстав накладення арешту, на що саме може бути його накладено та яким чином цей арешт має діяти. Тому ще раз наголошує, без дієвих змін до законодавства цей шлях правоохоронців буде неефективним.   

Крім того, як я вже зазначав, чинним законодавством, а саме статтею 203-2 Кримінального кодексу України «Незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей», передбачена відповідальність за:

  • організацію або проведення азартних ігор без ліцензії чи проведення лотерей особою, яка не має статусу оператора лотерей, 
  • організація чи функціонування закладів з метою надання доступу до азартних ігор чи лотерей, які проводяться в мережі Інтернет. 

Санкція цієї статті Кримінального кодексу України передбачає відповідальність у вигляді штрафу від 170 тисяч до 680 тисяч грн, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.

Частина друга вказаної статті передбачає відповідальність за дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, раніше судимою за незаконну діяльність з організації або проведення азартних ігор чи лотерей або за попередню змову групи осіб, та передбачає вже більш сувору відповідальність, а саме штраф від 680 тисяч до 850 тисяч грн із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 3 роки.

Проте з урахуванням мого великого досвіду роботи у правоохоронному органі у минулому впевнений, що у правоохоронців виникнуть певні труднощі боротьби з операторами онлайн-казино, які зареєстровані в офшорних юрисдикціях та проводять свою діяльність на території України незаконно, не отримавши у законний спосіб відповідні ліцензії. 

Проте вже зараз така робота активно ведеться.

Як приклад протидії нелегальному гральному бізнесу, що здійснюється без відповідних ліцензій Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, слід вказати те, що у березні 2021 року Служба безпеки України спільно з Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей заблокувала діяльність понад 30 гральних закладів та два казино. Служба безпеки України припинила незаконну роботу гральних закладів у Києві, Донецькій, Житомирській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Одеській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській та Чернігівській областях. Під час слідчих дій співробітники спецслужби вилучили: понад 600 одиниць комп’ютерного обладнання; 14 столів для гри у покер; п’ять рулеток; гральні фішки, карти та інше.

Також за процесуального керівництва Київської обласної прокуратури правоохоронними органами протягом квітня викрито 36 нелегальних гральних закладів на Київщині. За фактами зайняття гральним бізнесом розпочато більше 40 кримінальних проваджень, у межах яких проведено понад 50 обшуків, вилучено 458 одиниць ігрового обладнання та комп’ютерної техніки, готівкові кошти, а також чорнові записи. В рамках розслідування одного з розпочатих кримінальних проваджень повідомлено про підозру організатору та чотирьом учасникам злочинного угруповання за фактом незаконної діяльності з організації та проведення азартних ігор, вчиненої організованою групою (ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 203-2 КК України). За даними слідства, громадянин організував мережу закладів у різних населених пунктах області. Для забезпечення їхньої роботи він залучив чотирьох місцевих мешканок, які виконували обов’язки адміністраторів, касирів та менеджерів. Без відповідних ліцензій за допомогою комп'ютерної техніки з правом доступу до онлайн-казино та спеціальних програм-симуляторів ігрових автоматів вони надавали послуги грального бізнесу із можливістю отримання виграшів. Діяли гральні заклади у закритому режимі з дотриманням суворої конспірації – доступ могли отримати лише «перевірені» клієнти за попередньою домовленістю з адміністратором.

Читайте також: Ганна Буяджи розповіла про особливості роботи юриста в гральному бізнесі

Читайте також: Антон Кучухідзе «Ринок азартних ігор формується абсолютно природним чином»

Коментарі:
Зараз читають
вгору