Михайло Коваль: «Організатор азартних ігор має використовувати соціальну рекламу для запобігання ігровій залежності»

22 Червня 2021, 07:42

Михайло Коваль: «Організатор азартних ігор має використовувати соціальну рекламу для запобігання ігровій залежності»

Питання лудоманії доволі гостро стоїть на українському гральному ринку і є головним аргументом противників легалізації. Михайло Коваль, голова Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства і очільник робочої групи КЕР при КРАІЛ, детально описав, як працює група з протидії лудоманії і які документи з боротьби із гральною залежністю найближчим часом може ухвалити регулятор.

Розкажіть детальніше про напрями роботи робочої групи з питань протидії лудоманії?

Ця робоча група створена з метою допомоги Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей у питаннях лудоманії (ігрової залежності). Перший та пріоритетний напрям роботи – це розробка проєктів нормативно-правових актів, зараз у роботі перебувають такі проєкти документів: «Про затвердження вимог щодо боротьби з вираженою ігровою залежністю (лудоманією)», «Про затвердження Порядку недопуску до участі в азартних іграх осіб, яким обмежено доступ до участі в азартних іграх, та осіб, у яких виражена ігрова залежність (лудоманія)», «Про затвердження Порядку відшкодування фінансової шкоди внаслідок бездіяльності організатора азартних ігор». Перші два проєкти документів вже розроблені та найближчим часом будуть винесені на засідання КЕР.

Другий напрям – це надання консультацій та юридичних висновків КРАІЛ із питань протидії лудоманії та ігровій залежності. Третій – інформативний напрям, надання консультацій, пояснення суспільству щодо цієї проблеми.

КРАІЛ розуміє всю важливість вказаної проблеми, тому використовує всі необхідні інструменти для її мінімізації.

Вже відомо, що розроблено документ із принципами відповідальної гри. Які основні положення в ньому передбачені?

Проєкт принципів відповідальної гри вже розміщений на сайті КРАІЛ для обговорення, він містить вісім принципів, серед яких забезпечення ідентифікації гравця або відвідувача, відсутності стимулювання програшу гравця, обмеження участі гравця в азартних іграх, принцип самоконтролю і самообмеження та інші. Кожен із принципів – це та основа, на якій базується відповідальна гра. Це потрібно, щоб гра з розваги та способу відпочинку не перетворилась на хворобу лудоманію. Тому для того, щоб уникнути ігрової залежності, необхідно дотримуватись принципів відповідальної гри.

Зупинюсь на одному з принципів – це обізнаність персоналу. Організатор азартних ігор зобов’язаний забезпечувати проведення інструктажів із персоналом щодо принципів відповідального ставлення до азартних ігор. Персонал оператора також повинен бути проінформований щодо цих принципів та застосовувати їх у своїй роботі.

На круглому столі ви згадували принципи соціальної реклами. Що саме вкладено в це поняття?

В оприлюдненому проєкті цей принцип називається «принцип соціальної взаємодії» – розповсюдження соціально важливої інформації щодо попередження та мінімізації негативних наслідків участі в азартній грі, проявів ігрової залежності (лудоманії) та перейняття досвіду в іноземних організаторів азартних ігор щодо попередження та мінімізації негативних наслідків участі в азартній грі.

Також у нашому варіанті ми більше робили акцент на тому, що організатор азартних ігор має використовувати соціальну рекламу для запобігання ігровій залежності. Тобто ліцензіат має самостійно проводити семінари, лекції, вебінари, конференції, пов’язані з проблемами лудоманії.

Робоча група з питань лудоманії має намір проводити такі заходи з метою запобігання ігровій залежності. Необхідно пояснювати саму суть гри, що це лише розвага та необхідно грати відповідально.

Наскільки ви можете охарактеризувати результативність робочих при КЕР?

Робочі групи при КЕР об’єднують ринок навколо вирішення проблемних питань. На тих засіданнях робочих груп, на яких я був присутній, завжди йде жваве обговорення між спеціалістами, експертами, представниками ринку та регулятора. В робочу групу потрапити неважко, всі, хто хоче працювати та допомагати формуванню новоствореного ринку азартних ігор, можуть долучатись та покращувати його.

Якщо хтось має намір долучитись до роботи в робочій групі з питань лудоманії, яку я координую як член КЕР, можете писати мені особисто, буду тільки радий таким ініціативам.

На вашу думку, чому Верховна Рада відправила законопроєкт № 2713-д на повторне перше читання?

Мабуть, народним депутатам захотілось ще повторно обговорити це питання для прийняття більш зваженого та відповідального рішення.

Враховуючи тезиси опозиції, чи варто очікувати, що податкові ставки в документі підвищать до повторного розгляду в залі?

Думаю ні, ставки не підвищать, якщо буде підвищення ставок, то немає сенсу взагалі в цьому законопроєкті. Ці зміни були ініційовані, щоб ринок почав повноцінно працювати, бо зараз всі оператори майже в один голос говорять про зміни в податковому законодавстві. Я сам багато разів повторювався щодо необхідності цих змін. Я вже був учасником двох засідань робочої групи у Комітеті ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, там йде обговорення. Тому маю надію, що законопроєкт буде проголосований у першому читанні, ще на цій пленарній сесії. Подобається позиція Мінфіну, який висловив думку, що зможе підтримати конструкцію, за якої оподаткування виграшів гравців відбуватиметься тільки з позитивної різниці (тобто будуть враховуватись програші гравця).

Чи варто вважати, що робота грального бізнесу буде збитковою до оновлення податкового законодавства?

Вихід на прибутковість однозначно буде загальмований у рази, тому що немає гравців, які хочуть грати в місцевого організатора азартних ігор, який у разі виграшу відніматиме 19,5% (ПДФО – 18%, військовий збір – 1,5%).

Немає гравців – немає обороту, з якого організатор може платити податки (18% – спеціальний податок для букмекерів, офлайн-казино та інших видів азартних ігор, 10% – ігрові автомати, 18% – податок на прибуток для всіх). Також буде відсутня можливість повернення вкладених інвестицій. Тому необхідні податкові зміни.

На вашу думку, скільки нових операторів з'явиться в Україні до кінця 2021 року без нових податків для бізнесу?

Необхідно розуміти, якщо податки будуть прийняті в першому читанні, то думаю, що іноземні гравці почнуть виходити на ринок і отримувати ліцензії навіть без оновлених податків.

Але якщо законопроєкт не приймуть у першому читанні, то, думаю, багато організаторів азартних ігор не з’явиться.

Всі основні гравці цього ринку вже отримали локальні ліцензії. Тому видача ліцензій на здійснення видів азартних ігор наразі стане рідшою історією, а не такою масовою, як це було на початку цього року.

Розкажіть, як саме формується документ, який підтверджує бездоганну ділову репутацію керівника і бухгалтера компанії-ліцензіата. Які вимоги висуває КРАІЛ до цього документу?

Документ формується в довільній формі організатором азартних ігор відповідно до положень ліцензійних умов. Організатор азартних ігор самостійно підтверджує, що керівник і бухгалтер компанії мають бездоганну ділову репутацію, не мають судимості, не позбавлені права займати певні посади, не є в переліку осіб, пов’язаних із терористичною діяльністю, не є особами, до яких застосовані санкції та інші критерії.

Читайте також: Дайніс Ніедра розповів, чому Enlabs не поспішає до українського грального ринку

Читайте також: Засновник Storm International висловився про роботу в Україні

Коментарі:
Зараз читають
вгору