Ілля Мачаваріані: «Схоже, частину про онлайн-моніторинг у російському законі про ЄРАІ взяли з українського закону про регулювання азартних ігор»

23 Березня 2021, 10:38

Ілля Мачаваріані: «Схоже, частину про онлайн-моніторинг у російському законі про ЄРАІ взяли з українського закону про регулювання азартних ігор»

На Ukrainian Gaming Week, присвяченій старту легального ринку азартних ігор України, команда LoginCasino.com.ua поспілкувалась із профі юридичного супроводу грального бізнесу – виконавчим директором і старшим партнером агентства 4H Іллею Мачаваріані. Обговорили глобальну тенденцію до легалізації, перспективи наземного казино і прогнози для онлайн-гемблінгу. Детально про ліцензійні казино України читайте за посиланням.

Ілле, як вам загальна атмосфера після старту роботи ринку азартних ігор України?

На контрасті з ситуацією до легалізації азартних ігор, коли ринок говорив тільки про прогнози і загадував, чи буде ухвалений профільний закон, зараз учасники міркують про більш конкретні речі. На UGW, наприклад, обговорюють конкретні проблеми щодо запуску ринку, спільно шукають рішення. Загалом тенденція позитивна.

Поділіться експертною думкою з приводу гральної реформи в РФ? Чи корелює вона з українським підходом?

Росія йде своїм шляхом, незвичайним і, на мій погляд, складним для всіх – операторів, постачальників і самого регулятора. Як тільки ухвалили закон про Єдиного грального регулятора азартних ігор (ЄРАІ) (грудень 2020 року – ред.), я піймав себе на думці, що в медіа переважають негативні настрої. Раніше ж були СРО букмекерів, у них був план робіт, поставлені завдання, з якими вони справлялися. Зараз всю систему намагаються перебудувати під єдину публічно-правову компанію (ППК) – єдиного регулятора.

Водночас, коли я даю коментарі іноземним медіа, складно вкласти в них негативний контекст. Давайте розглянемо, що відбувається, абстрагувавшись від нюансів ринку. До ухвалення закону в РФ існувала ціла система регуляторів: Мінфін як загальний контролювальний орган всіх вертикалей, Федеральна податкова служба, що регулює роботу букмекерів і контролює виконання приписів Мінфіну, органи влади на місцях – видають ліцензії на казино і контролюють їхню роботу. Нині ж створюється ще й єдиний регулятор азартних ігор. У його завданнях вказано, що він боротиметься з нелегальним гемблінгом з урахуванням кращих міжнародних практик. Для російського ринку в умовах постійної радянізації це вкрай важливо.

Виходить, що історія двоїста. Йде консолідація ринку, йде зміна ринку в бік створення простішої системи контролю його роботи. Крім ППК ЄРАІ, є зміни й у фінансовій складовій. Насамперед говорю про горезвісні 1,5% цільових відрахувань і дебати навколо того, з депозитів це потрібно стягувати чи з обсягу ставок.

Не чекаючи вересня (вступу закону в силу – ред.), із ринку вже йдуть букмекери, що усвідомлюють свою неготовність працювати в такому режимі. Відбувається і відтік гравців. Беттори, які раніше грали на платформах ліквідованих БК, найімовірніше, підуть до інших легальних контор. 

Якщо в ЄРАІ розумітимуть, що, розвиваючи галузь спортивних ставок, держава не створює загрози громадянам, а, навпаки, приводить податки, інвестиції, залучає новий бізнес, створює робочі місця тощо, на ринок чекають нові перспективи.

Як оцінюєте систему онлайн-моніторингу, передбачену законом України про азартні ігри?

Я свідомо не звіряв, але мені здається, що частину про онлайн-моніторинг у російському законі про ЄРАІ взяли з українського закону про регулювання азартних ігор. Там абсолютно схожа побудова і норми. Наприклад, аналогічна стаття про відображення інформації оператором азартних ігор у режимі реального часу. Якщо це справді так і російський закон дублює український, то приблизно через пів року в Росії ми побачимо ті ж проблеми, які зараз відчуває український ринок.

Важливо розібратися, як російська система онлайн-моніторингу обходитиметься зі складним понятійним апаратом, закладеним у законах. Цей понятійний апарат не відповідає реальній суті бізнесу. Відсутні базові поняття депозиту, ігрового рахунку. Все будується на абстрактній конструкції. Кожен її елемент правильний, але учасникам необхідно самостійно шукати логіку і пояснення поняттям. Мені цікаво, як у такому контексті вирішиться ситуація з моніторингом ставок онлайн, якщо ключових визначень роботи такої системи закон не передбачає.

В українському законі ситуація та сама. Наприклад, немає визначення технічних засобів. Ніхто з експертів на панельній дискусії UGW не зміг дати чіткого визначення, адже відповіді немає в самій нормативній базі.

Варто також врахувати, що і Україна, і Росія не є країнами, в яких діє common law (прецедентне право). У такій системі суд може інтерпретувати якесь слово в законі з великою ймовірністю або правильно, або відповідно до реального стану речей. У країнах пострадянського простору діє континентальна система права і загалом правова традиція така, що потребує визначення кожного терміну на законодавчому рівні.

Завдання законодавця в такому випадку – написати закон, у якому буде якомога менше подібних білих плям.

Чи вплине на російські гральні заклади заборона Китаю на відвідування його громадянами іноземних казино?

Китайський трафік у російських казино є, але я не вивчав, як Китай планує контролювати виконання цієї заборони. Якщо це декларативна заборона, коли громадянам формально заборонено відвідувати гральні заклади, то уникнути її можливо, наприклад, завдяки використанню готівки. Однозначно, якщо китайський турист розраховуватиметься карткою, це просто проконтролювати. У громадянина знижуватимуться бали соціального рейтингу, і на нього чекають санкції. Я особисто під час подорожей Азією спостерігав у Китаї дуже багато багатих громадян, які не могли витрачати гроші, тому що це вважається поганим тоном. Водночас вони виїжджають в умовну Камбоджу або Таїланд і там відриваються на повну. З огляду на це вважаю, що така заборона не позначиться значною мірою на китайському трафіку в закордонних казино.

Яке майбутнє передбачаєте ринку азартних ігор РФ у найближчі рік-два?

Запитання варто розділити на дві частини – в розрізі ринку і регулювання.

Бізнес, найімовірніше, зменшить обсяги, але великі гравці залишаться. Зараз йдеться про те, що на ринок можуть вийти великі іноземні бренди. Якщо чутки підтвердяться, це значною мірою змінить баланс сил на ньому.

На ринку немає повністю контрольованого іноземного букмекера. А ось коли зайде компанія з закордонним менеджментом, яка позиціонуватиме російський ринок не як щось надприродне, а як ще одну юрисдикцію поряд із Мексикою, Болгарією, Румунією і подібними, ситуація суттєво зміниться.

Стосовно регулювання. Навколо РФ відбувається багато різних легалізацій. Особисто мені цікаво, як зміниться вектор, коли в межах пострадянського регіону з'явиться перший успішний кейс про те, як країна завдяки гральному бізнесу сильно підняла економіку.

Про важливість легалізації онлайн-казино

Поточне законодавство РФ забороняє онлайн-казино, і загалом ринок сильно обмежений. Об'єктивно це суперечить глобальному тренду на те, що держава має легалізувати всі види азартних ігор, щоб затягувати всі податки в свою юрисдикцію.

Якщо ж онлайн-казино не легалізувати, знайдуться компанії, які працюватимуть під ліцензіями інших країн, при цьому взагалі нічого не платитимуть до держбюджету. Ми говоримо в фінансовому напрямі, але, крім цього, тут є й аспект захисту гравців, ідентифікації, відмивання коштів та інші. Єдиний спосіб врегулювати цей ринок – контролювати його. Закривати очі на це не можна.

Я дуже чекаю, коли активно запрацює ринок України, коли почне активно рухатися Узбекистан. Це може продемонструвати російському політичному істеблішменту інший підхід, крім повного знищення і заборони.

Галузь готова платити будь-які податки, аби дали працювати легально?

Показовим є приклад Німеччини. Ринок азартних ігор там зарегульований настільки, що встановлені ліміти на програші, а оператори постійно конфліктують одне з одним. Водночас у країну регулярно заходять міжнародні бренди, що підписують угоди з місцевими компаніями. В принципі, галузь онлайн-казино, як і будь-яка інша вертикаль, готова платити податки і працювати з будь-якими обмеженнями, аби тільки дали працювати легально.

Сектор розвинувся до такого стану, що сучасні топи – це публічні компанії, які розміщують свої акції на світових біржах і не можуть дозволити собі взяти ліцензію, наприклад, Кюрасао і почати приймати гравців із Росії. Бренд повинен відповідати як вимогам бірж, так і іншими ліцензіям. Якщо компанія працює умовно в Нью-Джерсі, то у неї також є зобов'язання щодо відсутності порушень законів інших юрисдикцій, крім Нью-Джерсі. Комплаєнс повинен бути всюди.

Редакція LoginCasino.com.ua висловлює вдячність виконавчому директору і старшому партнеру агентства 4H Іллі Мачаваріані за експертну оцінку ринку азартних ігор України.

Читайте також: Космолот запустив нове офіційне онлайн-казино в Україні

Читайте також: Фейсбук реєстрація: важливі моменти під час арбітражу трафіку

Коментарі:
Зараз читають
вгору