Кіберспортивна освіта: як Україна робить перші кроки

30 Вересня 2019, 11:09

Кіберспортивна освіта: як Україна робить перші кроки

У світі та зокрема в Україні зростає кількість людей, котрі починають займатися кіберспортом професійно. Тут все як у справжніх спортсменів – тренування, турніри та солідні призові. Важлива освіта. Про неї говоритимемо в нашому матеріалі.

Кіберспорт в освіті: чому до нього в світі ставляться серйозно?

Минулий рік відзначився чималими сумами призових. Зокрема, згідно з даними Esports Earnings, кожна з 10 кращих команд-переможців (за загальним прибутком) заробила понад $3 млн від турнірів і ліг. Наводимо перелік цих вмілих eSports-учасників:

Кіберспорт в освіті: чому до нього в світі ставляться серйозно?
Про серйозне ставлення до майбутнього кіберспорту свідчить, наприклад, увага з боку Всесвітнього економічного форуму, а також Міжнародного комітету з олімпійських ігор (МОК) і Глобальної асоціації міжнародних спортивних федерацій (GAISF). Дві останні організації в липні 2018 року провели The eSports Forum в Лозанні (Франція). Під час цього заходу президент GAISF Патрік Бауман зазначив: «Ми розуміємо, що спорт ніколи не стоїть на місці, і феноменальний ріст eSports та ігор є частиною його постійної еволюції. Форум надає нам важливу та надзвичайно цінну можливість отримати глибше розуміння кіберспортсменів, їхнього впливу та майбутнього розвитку, щоб ми могли розглянути варіанти співпраці задля взаємної вигоди для всіх видів спорту на роки вперед».Згідно з оцінками експертів, eSports є тільки невеликою частиною загального ринку ігор, але він зростає: за останній рік на 38%, тобто майже досяг $1 млрд. Найбільші надходження – від спонсорства, реклами, прав на трансляцію для ЗМІ та ліцензування, іншими словами, тієї ж бізнес-моделі, що й у традиційному спорті. Відповідно, шанувальників і вболівальників стає все більше, чому в значній мірі сприяє розвиток інформаційних технологій.

У світі все частіше говорять про те, що кіберспорт потрібно включати до олімпійських видів спорту.

Ще одним доказом визнання електронного спорту перспективним напрямком є той факт, що його включають до освітніх програм і відкривають відповідні факультети в навчальних закладах в різних країнах. Отже, кіберспорт в освіті посів своє місце.

Вища освіта кіберспорт: що відбувається у світі

Поки світові експерти дискутують стосовно статусу кіберспорту та його згубного впливу на молодь, школи й університети пропонують дипломи та стипендії майбутнім кіберспортсменам, а також розробляють високотехнологічні навчальні програми для бізнесу в галузі електронного спорту, дизайну та створення ігор і, власне, самі ігри.

У США серед перших вузів, що почали надавати стипендії з кіберспорту, варто відзначити два:

  • Університет Роберта Морріса в штаті Іллінойс (Robert Morris University Illinois) у 2014 році став першим навчальним закладом у США, який надав стипендію в розмірі $19 000 на рік. Загалом навчання з кіберспорту тут триває чотири роки.
  • Каліфорнійський університет в Ірвайні (The University of California Irvine, UCI або UC Irvine) – перший державний виш, який створив офіційну програму з кіберспорту в 2015 році. Наступного року тут відкрили UCI Esports Arena на базі iBUYPOWER, і UCI запропонував стипендії своїм першим учасникам команди League of Legends.

Інші, менші навчальні заклади тільки починають впроваджувати подібні програми: загалом, у США їх зараз понад 50.

У Великобританії з вересня минулого року Стаффордширський університет (Staffordshire University) пропонує ступінь бакалавра з кіберспорту. Цей курс орієнтований на проведення турнірів і подій, організацію команд і фанатських спільнот, цифровий маркетинг тощо. В університеті є спеціалізований навчальний заклад eSports Lab і Pro-Gamer із найновішим стандартним програмним забезпеченням та обладнанням.

У червні 2018 року Академія інформатики (Informatics Academy) в Сінгапурі запровадила курс із електронних видів спорту та ігрового дизайну. Абітурієнтам пропонують заочну форму навчання (на 12 місяців) або денну (протягом восьми місяців). Академія співпрацює з головними представниками галузі, зокрема з ESL Asia, Riot Games та Twitch. Їхні спеціалісти допомагали розробляти навчальні програми, зараз читають гостьові лекції, а в майбутньому запропонують студентам стажування.

У Цзінані (Китай) Lanxiang Vocational School у 2017-му запровадила трирічну програму з розвитку ігрових навичок. Протягом першого року учні вивчають теорію ігор та вдосконалюють свої кіберспортивні вміння. З другого курсу найкращі студенти продовжують ставати професійними гравцями (багато з них також отримують стипендії), решта отримує можливість кваліфікуватися як тренери або менеджери з електронного спорту. Мета полягає в тому, щоб допомогти студентам заробляти гроші на цифровій ігровій індустрії країни.

За даними iResearch, у Китаї 260 млн осіб грає в електронний спорт або дивиться його, і їхня кількість постійно зростає. Очікують, що за результатами 2019 року дохід від кіберіндустрії сягне 13,8 млрд юанів ($150 млн). У 910 університетах по всьому Китаю є ігрові команди.

Кіберспорт є і в Бразилії. За інформацією NewZoo, вона посідає третє місце в світі за кількістю любителів електронного спорту після Китаю та США.

7,6 млн бразильців переглядають професійний кіберконтент більше одного разу на місяць. Сьогодні в цій країні кіберспорт підтримують на державному рівні. 45 університетів пропонують навчання з розробки ігор.

Не відстають від решти світу й європейські країни. Тут Фінляндія є головним центром розвитку ігор. Оператори ринку підтримують навчання з eSports. Наприклад, у Каяані працює Nordic Esports Academy, яка може похвалитися однією з найкращих навчальних програм із розвитку ігор в Європі.

У Норвегії The Garnes Vidaregaande Skule стала першою середньою школою, яка додала дисципліни з кіберспорту до основної навчальної програми. Обґрунтування полягає в тому, що воно розширює здатність учня залишатися зосередженим протягом тривалого часу.

Arlandagymnasiet у Швеції запровадила навчальну програму з електронних видів спорту в 2015 році. Мета – підготувати учнів для роботи в кіберспортивній індустрії, навіть якщо вони не планують стати професійними гравцями.

Розвивають електронний спорт і в Росії. Зокрема, тут є академія Skoltech Esports (Сколківський інститут науки та технологій) недалеко від Москви, де дослідники використовують для ігор технології, такі як штучний інтелект і хмарні обчислення, щоб розробити нові види програмного забезпечення, здатні до прийняття рішень у складних ситуаціях.

Кіберспорт освіта в Україні: старт відбувся

В Україні магістратура з кіберспорту почала працювати тільки цього навчального року на кафедрі інноваційних та інформаційних технологій у Національному університеті фізичного виховання і спорту. Програма денної форми навчання триватиме 1 рік 4 місяці, заочної – 1 рік 7 місяців. Серед затверджених курсів є такі:

  • інформаційні та інноваційні технології в кіберспорті;
  • система підготовки та змагань в кіберспорті;
  • жанри комп’ютерних ігор;
  • інфраструктура кіберспорту;
  • професійний геймінг;
  • теорія та методика підготовки в кіберспорті (eSport);
  • технологія проектування персональних і командних тренувальних програм для спортсменів із різним рівнем підготовки в кіберспорті;
  • основи ергономіки в кіберспорті;
  • стратегічний менеджмент;
  • психологічний супровід спортивної діяльності;
  • методологія наукових досліджень;
  • психологія особистості;
  • лідерство та командоутворення в кіберспорті;
  • управління психологічними станами в спорті;
  • психорегуляція в спортивній діяльності геймерів;
  • сучасні тренди менеджменту та маркетингу в роботі клубу з кіберспорту та кіберарени;
  • івент-менеджмент в кіберспорті.

Поки що державного замовлення немає, однак представники українського ринку загалом оптимістично оцінюють появу такої вищої освіти.

«Я дуже гордий за ці починання, адже я сам дуже страждав від відсутності необхідної релевантної освіти в Україні. У нас класний бейсд, гарна освітня база, але супервідсталі технологічні починання в будь-яких освітніх структурах. Можливо, я перебільшую, але в середньому так. Тому ми намагалися включити до кіберспортивної освіти і психологію, і достатньо поглиблене IT, і взагалі комп’ютерно-офісну освіту, тобто те, що потрібно кожного дня у житті. І мені здається, опитування 2 тис. з наближеної аудиторії показало – університет цього не дає ‹...› Це буде IT-кіберспортивна освіта, як на мене, досить крута й високорівнева», – прокоментував під час eSport Conference Іван Данишевський, засновник Esports Charts.

Коментарі:
Зараз читають
вгору