Співпраця букмекерів та спорту – бути чи ні?

10 Березня 2020, 10:28

Співпраця букмекерів та спорту – бути чи ні?

Останнім часом можна почути все більше звинувачень у тому, що букмекери та спортивні команди занадто тісно співпрацюють. На думку експертів, це шкодить гравцям, які намагаються покінчити з гемблінгом. Та чи справді таке партнерство лише шкодить?

Букмекер-спонсор як усталена тенденція

Нині участь букмекерів у спорті викликає доволі неоднозначне ставлення суспільства та багато суперечок щодо того, наскільки це правильно з моральної точки зору. Так, колишній президент ФАА та чинний тренер футбольного клубу Tranmere Rovers виступ із заявою, де категорично засудив тісні стосунки футболу та беттінгу, які, на його думку, зайшли вже занадто далеко.

Букмекерство в Англії давно стало традиційною розвагою, особливо в футболі. Відомо, що 22 з 47 найкращих футбольних клубів Англії підписали угоди про спонсорство з букмекерськими компаніями. А минулого спортивного сезону Прем’єр-ліга отримала £349 млн за право розміщення логотипу букмекера на футболках спортсменів. Однак беттінгові компанії зазвичай працюють з клубами другого дивізіону, оскільки команди першого мають таких іменитих спонсорів, як General Motors і Etihad Airways. У них просто немає фінансової можливості залучити до співпраці топ-команди. Хоча той же ФК «Тоттенгем» до того, як пробитися до вищої ліги, мав у спонсорах букмекерську компанію Mansion. Активну співпрацю з клубами другого рангу підтримує і SBOBET: вона спонсорувала команди «Вест Гем» і «Кардіфф Сіті». Також вона є офіційним партнером кількох клубів Прем’єр-ліги на азійському ринку. За межами Великобританії букмекер виступає офіційним спонсором всієї Ірландського футбольного Прем’єр-дивізіону.

Шотландський футбольний чемпіонат знайшов спонсора – Ladbrokes. Це, по суті, вже стало новою тенденцією британського футболу – практично кожен клуб має свого партнера-букмекера. А bet365 взагалі змогла отримати право на перейменування стадіону команди «Сток Сіті» на свою честь.

Схожа ситуація не оминула і материкову Європу. В Чехії компанія Fortuna Entertainment уклала угоду з Чеською футбольною асоціацією та стала спонсором усіх футбольних турнірів під її егідою. На честь букмекера перейменували Прем’єр-лігу та Другий дивізіон Чехії.

Співпраця букмекерів та спорту – бути чи ні?

Головний італійський дивізіон почала спонсорувати компанія 1xBet. У межах цієї співпраці букмекер розмістив свою символіку на логотипі ліги, інформація про нього почала з’являтися в рекламі під час трансляції матчів. Правда, таку рекламу не транслювали в самій Італії через заборону на рекламування беттінгу, та Росії, оскільки в цього букмекера немає місцевої ліцензії.

Bwin є титульним спонсором команди «Реал» Мадрид. Це партнерство дало компанії можливість зайняти 20% букмекерського ринку в Іспанії.

BetClic відома як спонсор французького «Марселя» й італійського «Ювентуса».

У Росії букмекер «Ліга Ставок» співпрацює з головної лігою країни. Контракт передбачає розміщення реклами на першій лінії стадіону, ТБ-адвертайзинг, спеціальні пропозиції для клієнтів на футбольні матчі та багато іншого. Також беттінг-оператор заснував премію, якою щомісяця нагороджується найбільш чесний і дружній клуб Прем’єр-ліги.

Чому союз букмекерів і спорту наражається на критику?

Настільки масові підписання партнерських угод букмекерських компаній і спорту викликало критику. Аргументи опонентів спонсорства вказують на те, що засилля реклами ставок тільки підвищує рівень лудоманії, не залишає шансу гравцям, що борються із залежністю. Також букмекерів звинувачують у цинічному ставленні до гравців, оскільки постійні промоакції у вигляді безкоштовних ставок чи інші елементи маркетингу можуть спровокувати їх припинити боротьбу з лудоманією.

Задля залучення нових гравців і втримання вже існуючих букмекери часто використовують агресивну маркетингову політику, на реалізацію якої витрачають мільйонні суми.

Водночас варто зазначати, що компанії всіляко демонструють свою готовність допомоги в питаннях, пов’язаних з ігровою залежністю. Наприклад, таким є рішення не демонструвати телевізійну рекламу під час матчів у Великобританії. Окрім того, букмекери планують добровільно погодитися на заборону розміщення їхньої реклами на спортивній формі та стадіонах, оскільки її можуть бачити неповнолітні.

Співпраця букмекерів та спорту – бути чи ні?

Однак, з іншого боку, букмекери виступають як головне джерело фінансування британського футболу, оскільки співпрацюють не тільки з іменитими клубами, а й з командами нижчих дивізіонів, для яких отримання коштів у такий спосіб може бути вирішальним фактором для існування. Спонсорство букмекерських компаній дозволяє підвищувати стандарти гри, оскільки  допомагає в оснащенні тренувальних комплексів, побудові новітніх стадіонів та підтримці молодіжного спорту. Для букмекерів ця співпраця значно економить маркетинговий бюджет, адже їхня присутність у футболі виглядає органічною. Цей бізнес у країні працює вже декілька століть, а місцеві компанії регулярно роблять пожертви, які спрямовують як на лікування ігрової залежності, так і на інші благочинні цілі. Крім державного регулювання, британські букмекери зараз працюють над внутрішнім кодексом соціальної відповідальності. Водночас державна Комісія з азартних ігор постійно вдосконалює механізми, що обмежують роботу беттінг-операторів. Серед останніх її рішень – підвищення пріоритетності відповідальної гри, директиви щодо боротьби з відмиванням грошей та оцінки ризиків у певних регіонах. Обґрунтовування для таких змін – у центрі гральної індустрії завжди має знаходитися клієнт.

У Греції букмекера Opap Group вважають провідним благодійником. За більше ніж 50 років свого існування він пожертвував близько $45 млн. Останні чотири роки компанія виступає головним спонсором параолімпійського комітету Hellenic Paralympic Committee. Окрім того, вона є засновницею програми з підтримки та розвитку дитячого спорту.

Гарним прикладом спонсорської допомоги слугує шведський оператор Svenska Spel, який направив 4 млн крон на розвиток молодіжного спорту. Цю суму розподілили між 8556 спортивними асоціаціями, значну частину коштів отримали футбольні клуби.

Співпраця букмекерів та спорту – бути чи ні?

Російський букмекер «Ліга Ставок» впроваджує іменні гранти для молодих спортсменів, має фонд, під егідою якого працюють соціальні школи боксу, надає допомогу онкохворим дітям. Інші букмекери також спрямовують кошти на розвиток і популяризацію спорту шляхом організації велоперегонів, турнірів із пляжного волейболу та тенісу. Вони проводять безкоштовні тренування з бойових мистецтв, майстер-класи, конкурси малюнків для дітей і навіть підтримують збірну з футболу серед повністю сліпих гравців.

Окремої уваги заслуговує букмекерська компанія PAF: її було створено не для отримання доходів, а для благодійності. Весь свій прибуток (після виплати зарплати працівникам) вона передає до благодійного фонду, який займається культурною, суспільною, екологічною й освітянською діяльністю.

Отже, ставки на спорт поступово перетворилися в невіддільну частину спортивної індустрії, особливо футболу. І в цьому питанні є як позитивні, так і негативні аспекти. Багатьох людей охоплює пристрасть до азарту, тому вони починають руйнувати своє життя. А з іншого боку, букмекерські контори часто виступають як благодійники та спонсори спорту, компенсуючи тим самим недостачу державного фінансування. Крім того, вони самостійно вводять певні правила й обмеження, щоб у своїй діяльності дотримуватися принципів відповідальної гри.

Читайте також: Як борються з азартною залежністю в різних країнах?

Читайте також: Гемблінг у Австралії – повна рівновага

Коментарі:
Зараз читають
вгору