Що робити бізнесу (і всім нам) у ситуації критичної невизначеності

14 Березня 2022, 13:35

Що робити бізнесу (і всім нам) у ситуації критичної невизначеності
Зміст:
1. Почніть з підготовки, не намагайтеся планувати без попереднього аналізу 1.1. Для того щоб розігнати позитивне мислення, можна почати з плану-фантазії «Як бізнес відновлюватиметься після перемоги» 1.2. Наступний крок: проаналізуйте попередні плани та оберіть ті пункти, які вдалося втілити у життя повністю чи навіть частково 1.3. Проаналізуйте наявні ресурси та можливості 1.4. Максимально скоротіть витрату ресурсів 1.5. Поспілкуйтесь з конкурентами 1.6. Ретельно вивчіть, які є варіанти підтримки від держави 1.7. Якщо відсутня можливість працювати за основною сферою, пошукайте дотичні 2. Після проведення повномасштабної підготовки можна переходити до планування 2.1. Якщо є пункти колишнього плану, які можна та варто продовжувати виконувати, – робіть це 2.2. Переведіть поточну роботу в проєктну чи «псевдопроєктну» 2.3. Плануйте на короткий термін 2.4. Визначте ключові точки 2.5. Якщо ви не можете знайти відповіді на певні запитання, будьте як Скарлетт О’Хара: подумайте про це завтра

Планування в умовах війни здається повністю неможливим, але воно необхідне для нехай і повільного, проте руху вперед. Державі, ЗСУ, теробороні, волонтерам і громадянам зараз вкрай потрібні кошти, які може продукувати бізнес. Тому бізнес має відновити роботу заради спільної перемоги. Як працює Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей читайте на нашому сайті.

Здавалося б, зовсім нещодавно не лише Україна, а й весь світ стикнулися з максимальним рівнем невизначеності через пандемію коронавірусу. Тоді бізнесу довелось блискавично перебудовуватись, шукати нові способи роботи, нові підходи для клієнтів, змінювати логістику та рятуватись від банкрутства. Дехто закрився повністю, дехто вижив із труднощами, а хтось навіть зміг розвинутись. І тільки-но все почало налагоджуватись, як нашу державу спіткала нова катастрофа, більша та жахливіша за попередню. Через війну невизначеність і розірваність зв’язків стали ще більшими, а можливостей для нормального функціонування або варіантів виходу з кризи – ще менше. Але бізнес має працювати, щоб забезпечувати тили нашій армії та підтримувати економіку. Тому варто зібратись до купи, відкинути фатальні думки та сформувати новий план дій. Звичайно, це стосується лише тих компаній, активи та діяльність яких фізично не заблоковані бойовими діями.

Почніть з підготовки, не намагайтеся планувати без попереднього аналізу

Для того щоб розігнати позитивне мислення, можна почати з плану-фантазії «Як бізнес відновлюватиметься після перемоги»

Це психологічний момент, до якого варто підключити всю команду, щоб підняти бойовий дух. На такий брейн-шторм слід виділити не більше ніж півгодини, проте у цей час відпустіть фантазію та не відкидайте жодних, навіть самих неймовірних або дурних пропозицій – нехай команда відпочине. Серйозними ви будете інші 23 з половиною години на добу.

Відкрити після війни філіал на Марсі? Чудова ідея! Побудувати підземну лінію доставки через всю країну? Звичайно, як ми раніше не подумали! Створити навчальну програму з JavaScript для котів? Геніально! Знайти консультантів і написати програму для європейського ринку бухгалтерії? А ось це вже реально…

Наступний крок: проаналізуйте попередні плани та оберіть ті пункти, які вдалося втілити у життя повністю чи навіть частково

Планування в умовах війни

Це вже перехід до конструктиву. Попри пандемійну складність ситуації, напевне, у вас були плани на майбутнє: конкретні операційні або хоча б загальні. Зберіть все до купи та відшукайте те, з чим вдалося впоратися. До цього етапу теж можна підключити команду на рівні відділів. Такий ретроспективний аналіз допоможе чіткіше зрозуміти, куди ваш бізнес рухався до війни та наскільки успішно.

Також згадайте або з’ясуйте, як саме вийшло досягти результатів, які перепони стояли на шляху та як їх подолали. Це дасть змогу використати напрацювання під час нового планування.

Проаналізуйте наявні ресурси та можливості

Зберіть всю інформацію про співробітників, що перебувають  на зв’язку і готових працювати: яка в них компетенція, які навички, чого вони готові навчатись, чи готові вони перекваліфікуватись або поєднувати обов’язки кількох посад. Людський ресурс – це головне. З гарною командою можна подолати майже все.

Далі переходьте до наявних активів і пасивів: перерахуйте все, що є, від олівців до станків.

Зробіть аудит операційних процесів. Знайдіть ті, які зараз найважливіші для бізнесу й ті, які йому заважають чи приносять мало користі.

Згадайте всіх своїх боржників, особливо закордонних, якщо такі є. Також подумайте, до кого можна звернутися по кредит, аванс, технічну допомогу тощо.

Максимально скоротіть витрату ресурсів

До того, як розмірковувати, де заробити, потрібно спочатку знайти, де можна зекономити.

А економити можна на всьому, крім штату кваліфікованого персоналу. Спочатку звільніться від усього, що тягне з компанії гроші, але не приносить відповідної користі: від оренди додаткових приміщень, від перспективного проєкту в початковому стані (якщо він не принесе прибутків у найближчому майбутньому), від закупівлі канцелярії (ми там у попередньому пункті рахували олівці, отже, їх слід використовувати економно).

Планування в умовах війни

Тут варто взяти до уваги феномен незворотних витрат. Чим більше ви у щось вклали ресурсів, тим важче від цього відмовитись. Проте економісти в цієї ситуації рекомендують забути про минулі вкладення і дивитись тільки в майбутнє, інакше незворотні витрати лише зростатимуть. Наприклад, деякі гральні компанії, які розвивали бізнес на територіях країн-агресорів Росії та Білорусі, вирішили повністю піти з цих ринків. І це правильно не лише з погляду моралі, а й з погляду бізнесу: не дивитись на витрачені у минулому ресурси, а оцінювати майбутні перспективи. В цих країнах вони стрімко наближаються до нуля, ще й є ризик зіпсувати репутацію глобально.

Поспілкуйтесь з конкурентами

У важкі часи бізнесу варто забути про суперечки та розподіл ринку і підтримати один одного. Наприклад, можна зійтись у тимчасову антикризову коаліцію, щоб вирішити проблеми з нестачею ресурсів, і працювати на одну мету – вижити, витримати та перемогти. Якщо здається, що це занадто, то хоча б поділитися думками, напрацюваннями та планами виходу з кризи чи якимись корисними інструментами. Дотягнете бізнеси до перемоги –  знов можете суперничати.

Ретельно вивчіть, які є варіанти підтримки від держави

Це може бути податкове послаблення або перевезення бізнесу до західних областей. Не забувайте про це та відслідковуйте нововведення.

Якщо відсутня можливість працювати за основною сферою, пошукайте дотичні

Так, наприклад, багато швейних ател’є переорієнтувались на пошиття розгрузок, воєнної форми, прапорів тощо. Софтові компанії можуть відкрити консалтинговий відділ щодо переходу з одних (російських) бізнес-програм на інші, пропонувати доробку або створити власне корисне ПЗ. Шукайте варіанти разом із командою.

І останнє в процесі підготовки до планування – відокремити те, на що ви можете впливати, від того, на що ні. Ви можете вплинути на добробут свій, своєї сім’ї, своїх співробітників і клієнтів. Можете вплинути на забезпечення фінансування армії. На гуманітарну допомогу. Тобто опосередковано вести державу до перемоги. Але ви не можете конкретно вплинути на те, коли цей жах зупиниться. Це потрібно прийняти, змиритись з цим та робити все можливе у своїй зоні впливу.

Планування в умовах війни

Після проведення повномасштабної підготовки можна переходити до планування

Якщо є пункти колишнього плану, які можна та варто продовжувати виконувати, – робіть це

Це буде фундамент вашої стабільності та зв’язок із тим часом, коли війни не було. Намагайтесь завершити розпочаті проєкти для клієнтів, виконати свої зобов’язання за контрактами, виготовити потрібну кількість продукції та відправити до замовника тощо.

Переведіть поточну роботу в проєктну чи «псевдопроєктну»

Проєкт характеризується тим, що має чітко визначені дати початку та завершення, обмежені ресурси та конкретні вимоги до результату.

Наприклад, якщо була поточна робота з обробки архівних документів клієнтів без визначених термінів, то перетворити її на проєкт можна у два способи:

  • Якщо відома загальна кількість документів, які необхідно обробити, слід визначитись з конкретним терміном завершення. Зважаючи на це, виділити необхідну кількість співробітників, техніку тощо. Встановити кінцевий результат: повний цикл обробки всіх документів (N одиниць) у певному конкретному вигляді та прийом замовником виконаної роботи.
  • Якщо кількість документів невідома, то можна створювати мініпроєкти кожного дня. Тобто визначати кількість роботи на кожний день окремо і під це виділяти ресурси. Такий мініпроєкт починатиметься і закінчуватиметься одним днем, а назавтра потрібно планувати наново.

Щоб цей підхід працював добре, необхідно чітко дотримуватись плану: тобто не виходити за окреслені межі ресурсів, термінів і результатів. Якщо у замовника щось змінюється, проєкт варто перепланувати та вважати новим.

Плануйте на короткий термін

Під час війни все змінюється блискавично, тому довгострокові плани доведеться постійно коригувати, особливо, якщо робота пов’язана з територіями, де ведуться бойові дії, чи тими, які зайняті окупантами.

Краще визначити мету і спланувати її досягнення покроково. Тут буде доречним навіть мікропланування, тобто виділення навіть самих маленьких кроків.

Планування в умовах війни

Розглянемо на прикладі написання статті:

  • Планування: написати одну статтю для сайту.
  • Покрокове планування:
    • визначитись із темою статті;
    • скласти план;
    • написати статтю;
    • залити її на сайт.
  • Мікропланування:
    • промоніторити сайти «А», «Б», «В» і чати в Telegram «Г», «Д», «Є»;
    • знайти в джерелах релевантні для бізнесу теми;
    • вибрати одну тему для статті;
    • скласти план;
    • придумати заголовок і лід для статті;
    • розписати перший пункт плану;
    • розписати другий пункт плану;
    • розписати третій пункт плану;
    • написати висновок;
    • внести статтю в адмінку;
    • розмістити її на сайті.

Мікропланування нежиттєздатне у хороші часи, проте може врятувати робочі процеси у воєнний період. Якщо десь у середині написання статті щось трапиться – доведеться бігти до бомбосховища або зникне Інтернет – виконавець зможе продовжити роботу з того місця, де зупинився. Водночас менеджери знатимуть, на якій стадії перебуває процес, і за необхідності передадуть його іншому виконавцю, якому не доведеться робити все спочатку.

Визначте ключові точки

Порахуйте та сформулюйте для себе, за яких умов ви:

  • призупините роботу компанії;
  • будете вимушені скорочувати штат;
  • приймете рішення згорнути ще частину проєктів;
  • не зможете виконати взяті на себе зобов’язання перед кожним із клієнтів;
  • будете змушені повністю закрити бізнес тощо.

Це потрібно продумати заздалегідь, як і свою поведінку та дії у цих ситуаціях, щоб не витрачати енергію та обмежені ресурси на термінове прийняття рішення. А отже, щоб не наробити помилок.

Якщо ви не можете знайти відповіді на певні запитання, будьте як Скарлетт О’Хара: подумайте про це завтра

Планування в умовах війни

Однією з основних проблем у кризових ситуаціях є те, що немає величезної кількості даних, на основі яких можна робити хоча б приблизні висновки щодо перебігу подій.

Тому про те, чи вірне рішення прийнято в кожному окремому випадку, ви дізнаєтесь лише тоді, коли все скінчиться.

Так, і в мирний час у нас є не всі дані, проте їх набагато більше для обґрунтування тих чи інших кроків. І помилки – це для бізнесу частина життєвого циклу. Але зараз інформації не вистачає настільки, що розумовий процес буксує та взагалі відмовляється видавати хоч якісь ідеї.

Відтак не варто ґвалтувати свій мозок. Якщо це можливо, краще відкласти думки про проблему на певний термін – хоча б до завтра. Наступного дня інформації може стати більше, і цього вистачить для окреслення напрямку руху.

Але якщо потрібно діяти негайно і ці дії потім виявляться помилковими, слід пам’ятати, що однозначно правильного рішення на війні не буває. І що, як ми казали вище, є дуже багато речей, які від вас не залежать.

Читайте також: КРАІЛ пропонує альтернативні канали зв’язку

Читайте також: Альтернативи для російських бізнес-сервісів

Коментарі:
Зараз читають
вгору