Всеукраїнська рекламна коаліція (ВРК) оприлюднила статистику щодо обсягу вітчизняного ринку реклами за 2021 рік і прогнозів його розвитку у 2022 році. Загалом картина складається така: реклама продовжує зростати як за обсягами у різних вертикалях і майданчиках, так і за сумами інвестицій. Водночас медійний рекламний ринок збільшився у 2021 році майже на третину попри велику кількість карантинних заходів. Свою роль у зростанні реклами зіграла й легалізація грального бізнесу.
Реклама в медіа
Телевізійна реклама зростала темпами, які суттєво випереджували прогнози. І це явище характерне не лише для України, а й для Європи та США.
За прогнозами, зростання інвестицій у ТБ-рекламу продовжиться і в 2022 році та збільшиться мінімум на 15%. Разом із цим зросте і вартість такої реклами (від 25%), оскільки попит ставатиме більшим, а рекламний простір на ТБ – ні.
Підвищуватимуться й ціни на спонсорство, оскільки в ефірі стало більше проєктів відповідного формату. Крім того, у 2022 році відбудуться спортивні події світового масштабу: зимові Олімпійські ігри у Пекіні та чемпіонат світу з футболу. Експерти очікують, що вартість спонсорства зросте приблизно на 10%.
Щодо реклами в пресі, то тут збільшилася кількість рекламодавців, яких видання залучає власними силами. Загалом близько 70% реклами, яку медіа розміщували цьогоріч, були залучені ними самостійно, інші 30% розміщували рекламні агенції. У місцевих чи регіональних виданнях 100% реклами було від українських замовників, у національних же до 25% промоції мали міжнародні рекламодавці.
За даними Української асоціації медіабізнесу, в 2021 році 50% доходу видавці отримали від реклами у друкованих виданнях, інші 50% надійшли з цифрових продуктів або онлайн-видань.
Гарно себе проявило цього року і радіо. Тут зіграла на руку легалізація грального бізнесу, оскільки середньостатистичний слухач радіо – чоловік віком 39 років, який паралельно є й цільовою аудиторією букмекерів та онлайн-казино. Останні в декілька разів збільшили витрати саме на радіорекламу, крім того, зростання відбулося і завдяки регулярній появі нових ліцензійних операторів. Зросли й інвестиції на цей вид реклами із галузей електронної комерції, кондитерських виробів, морозива, пива, брендів.
Попит демонструє позитивні показники і на регіональну рекламу. Так, загальнонаціональні станції збільшують кількість передавачів, надаючи перевагу містам із населенням 100-500 тисяч. Через це зростання вертикалі у 2022-му прогнозують до 19%.
Читайте також: Найвідоміші товарні біржі світу
Попри запровадження карантинних обмежень добре себе почуває і зовнішня реклама. Пов’язано це з тим, що під час обмежень кількість транспорту на дорогах навіть більша, ніж до пандемії. Це вплинуло на обсяги розміщення, і в 2021 році зовнішня реклама наростила 21%.
Найкращі показники були у галузей комп’ютерної техніки, зв’язку, медицини, продовольчих товарів, торгівлі. Розвивався і цифровий складник зовнішньої реклами – збільшилися як площі розміщення, так і кількість рекламодавців у цьому сегменті: нерухомість, розваги, автотранспорт. Порівняно з 2020 роком у 2021-му цифрова зовнішня реклама зросла на 78%. У 2022 році площі звичайної зовнішньої реклами залишаться стабільними, а цифрової – збільшаться. За попередніми оцінками, обсяг сегменту цього року становитиме 4,769 млрд грн, що означає ріст у 16%. Обсяги цифрової вертикалі досягнуть 712 млн грн – на 37% більше за показник 2021 року.
Вид реклами | У 2021 році, млн грн | Зміна у 2021 році відносно 2020 року | Прогноз на 2022 рік, млн грн | Зміна у 2022 році відносно 2021 року |
ТБ-реклама загалом | 13 642 | 12% | 15 600 | 14% |
Пряма реклама | 11 854 | 12% | 13 633 | 15% |
Спонсорство | 1 788 | 13% | 1 967 | 10% |
Реклама в пресі загалом | 1 599 | 9,05% | 1 733 | 10,89% |
Національна преса | 960 | 10,8% | 1 077 | 12,2% |
Спонсорство у нацпресі | 243 | 13% | 281 | 15,5% |
Регіональна преса | 268 | 10,25% | 303 | 13% |
Спеціалізована преса | 371 | 4% | 394 | 6% |
Радіореклама загалом | 855 | 19% | 1 015 | 19% |
Національна радіореклама | 605 | 18% | 715 | 18% |
Регіональна радіореклама | 80 | 23% | 95 | 19% |
Спонсорська радіореклама | 170 | 21% | 205 | 21% |
Зовнішня реклама загалом | 4 098 | 30% | 4 769 | 16% |
Традиційна зовнішня реклама | 3 092 | 27% | 3 529 | 14% |
Транспортна реклама | 397 | 13% | 432 | 9% |
Цифрова зовнішня реклама | 518 | 78% | 712 | 37% |
Внутрішня реклама | 90 | 6% | 97 | 7% |
Реклама в кінотеатрах | 26 | 30% | 35% | 35% |
Інтернет-медіа | 10 833 | 55% | 13 510 | 25% |
Рекламний медіаринок загалом | 31 053 | 26,7% | 36 702 | 18,2% |
Читайте також: Що таке хмарні сервіси
Онлайн-реклама
Інтернет-сегмент у 2021 році збільшився на 48% порівняно з 2020-м. Цього ж року йому прогнозують зростання близько 34% завдяки збільшенню участі глобальних рекламодавців, низького порогу входу, постпандемічного пожвавлення та відтоку бюджетів із традиційних медіа.
У 2022-му найкраще покажуть себе відео- і пошукова реклама, де значну частку ринку займатимуть Google та Facebook, але не виключають й посилення ролі TikTok. Зростання інфлюенс-маркетингу становитиме мінімум 40% у 2022 році.
У статистиці зауважують, що поки не існує точної і відпрацьованої методики для оцінки ринку пошуку. Тому для аналізу цього напряму використовували коефіцієнти зростання та динаміку оборотів компаній, які брали участь в дослідженні Бюро інтерактивної реклами (IAB).
Цифрова реклама (за класифікацією IAB Україна) | У 2021 році, млн грн | Зміна у 2021 році відносно 2020 року | Прогноз на 2022 рік, млн грн | Зміна у 2022 році відносно 2021 року |
Банерна реклама, оголошення у соцмережах | 4 780 | 50% | 5 640 | 18% |
Цифрове відео включно з YouTube | 6 053 | 59% | 7 869 | 30% |
Інтернет-медіа загалом | 10 833 | 55% | 13 510 |
|
Платна видача у пошуковиках | 17 835 | 45% | 24 969 | 40% |
Інфлюенс-маркетинг | 505,2 | 50% | 707,28 | 40% |
Інші види | 693 | 10% | 762,3 | 10% |
Інтернет-ринок загалом | 29 867 | 48% | 39 948 | 34% |
Читайте також: Історія казино Монте Карло
Маркетингові сервіси
За всіма видами маркетингового сервісу у 2021 році спостерігався позитивний приріст, що вивело загальний показник росту сфери на 12%. Найкраще наростили показники event-маркетинг і спонсорство – на 25%. Компанії та бренди активно проводили гібридні та онлайн-заходи, а влітку активно проходили великі події та фестивалі. На 10% зросли trade-проєкти і на 15% – consumer-проєкти. Вони дають змогу привертати увагу клієнтів у соціальних мережах і точках продажу.
Завдяки збільшенню попиту споживача очікують, що зростання таких сервісів збережеться у 2022 році. Ринок вже пристосувався до нових умов роботи за час пандемії, тому Міжнародна асоціація маркетингових ініціатив очікує росту таких сервісів на 12% у 2022 році.
Висновки
ВРК повідомляє, що у 2021 році рекламний ринок зріс на 27%. Водночас минулий рік мав не менше карантинних обмежень, ніж 2020-й. Тому помітна тенденція зростання інвестицій у сферу реклами під час різких змін і доволі екстремальних умов роботи для бізнесу.
Директор ВРК Максим Лазебник підсумував, що поки можна впевнено дивитися у майбутнє, оскільки сфера отримала досвід не тільки вирішення певних завдань чи дій, а й більш глобальний досвід, пов’язаний з існуванням за екстремальних умов.
Читайте також: Процес реєстрації торгової марки в Україні
Читайте також: Як українські оператори будують відповідальний бізнес