Процес реєстрації торгової марки

Автор: Корольчук Олександр
24 Листопада 2021, 12:13

Процес реєстрації торгової марки

Уособленням оператора в індустрії азартних ігор є бренд, який гравець буде постійно бачити. І важливим кроком є реєстрація цього бренду як торгової марки. Це дає змогу компанії закріпити за собою право на використання об’єктів інтелектуальної власності. Крім того, наявність інформації про бренд обов’язкова, якщо компанія подається на ліцензією до КРАІЛ.

Законодавчі вимоги

Згідно із пунктом 1 статті 46 закону про легалізацію азартних ігор, претендент на вітчизняну ліцензію має надавати регуляторному органу інформацію про бренд організатора азартних ігор. Пункт 1 статті 1 цього ж закону дає визначення – під брендом розуміють сукупність характеристик, які допомагають розрізняти операторів: знаки для товарів чи послуг (або торгова марка), фірмовий стиль, назва, логотип та інші об’єкти інтелектуальної власності.

Кожен ліцензіат має зареєструвати в Україні ці об’єкти як для подання інформації в КРАІЛ, так і для захисту своєї власності, оскільки часто трапляються випадки, коли нелегальний оператор прикривається назвою чи логотипом легального. Крім того, чітка інформація про бренд оператора дає змогу регулятору точно встановлювати винного, скажімо, в порушенні вимог до реклами, закону чи ліцензійних вимог.

Читайте також: Державні лотереї України

Хто реєструє торгову марку

Відповідальним за реєстрацію будь-яких об’єктів інтелектуальної власності є Український інститут інтелектуальної власності, або ж Укрпатент. Установа займається прийманням, розглядом, проведенням експертизи та реєстрацією заявок, які пов’язані з авторським правом, інтелектуальною власністю.

Саме сюди слід звертатися компаніям, які хочуть офіційно зареєструвати свою торгову марку та інші суб’єкти інтелектуальної власності.

З чого почати

Насамперед гральній компанії потрібно обрати клас для своєї торгової марки. Так, за Міжнародним класифікатором товарів та послуг, класи 34-45 відведені на категорії послуг. Ліцензовані оператори України у своїх заявках присвоюють собі клас 42 «Освіта, забезпечення навчання, розважальні послуги, влаштування спортивних і культурних заходів», під який потрапляють послуги з організації азартних ігор та лотерей.

У деяких випадках додатково реєструються ТМ суміжних сфер оператора. Наприклад, Slots City зареєстрував ТМ Slots City Bar під класом 43 – послуги із забезпечення їжею та напоями.

реєстрація торгової марки

Читайте також: Все, що потрібно знати про легалізацію грального бізнесу

Процес реєстрації

Щоб розпочати процедуру, необхідно направити відповідну заявку до Укрпатенту з пакетом документів, який має містити:

  1. Зображення ТМ розміром 8×8 см у друкованому та цифровому форматах, п’ять чорно-білих і 10 кольорових екземплярів для торгової марки.
  2. Список товарів та/або послуг, для яких реєструється ТМ.
  3. Найменування заявника. Для юридичної особи – назва фірми і юридична адреса. Для фізособи – ПІБ та місце проживання.

У разі подання заявки через патентного повіреного чи патентну компанію потрібно додати до пакету довіреність на представлення інтересів заявника.

У перші два місяці з часу подання заяви потрібно оплатити державне мито у розмірі 3,6 тис. грн. Коли компанія це зробить, отримає від Укрпатенту повідомлення про те, що заявці видали дату подання.

Після цього починається формальна експертиза на відповідність вимогам закону. Протягом цього етапу, який триває до двох місяців, Укрпатент може попросити заявника про внесення змін чи надання додаткової інформації.

Далі заявку відправляють на кваліфікаційну експертизу, яка перевіряє відповідність поданих даних умовам правової охорони інтелектуальної власності та наявності схожих чи тотожних торгових марок, які зареєстровані або мають подану заявку.

Якщо в результаті експертизи заявку оператора задовольняють, він отримає про це повідомлення. Протягом трьох місяців потрібно сплатити збір за публікацію інформації про реєстрацію ТМ у розмірі 600 грн плюс 200 грн, якщо додатково буде опублікований кольоровий знак ТМ. Окремо сплачується мито за видачу свідоцтва.

Після цього зареєстрована ТМ потрапляє під захист авторських прав, а інформацію про неї можна перевірити в базі даних Укрпатенту.

Читайте також: Хмарні сервіси та їхні особливості

ТМ як засіб недобросовісної конкуренції

Ще одним доказом важливості реєстрації ТМ є один випадок, на який звернула увагу партнер юридичної фірми Kairos Group Марина Слободніченко, яка погодилася детальніше прокоментувати нам цю ситуацію.

реєстрація ТМ

«На початку легалізації грального бізнесу до Укрпатенту було подано одним заявником понад 50 заявок на реєстрацію торгових марок відомих світових брендів у гемблінг-індустрії, чим він посягнув на права більшості іноземних компаній з метою створення для них бар’єрів виходу на поле українського гемблінгу», – розповіла юрист.

Серед них можна знайти Pinnacle, William Hill, Ladbrokes, LeoVegas, Betsson, Unibet, 888Bet, Paddy Power, Mr Green та низку інших.

Ще цікавіше те, що, згідно з даними Укрпатенту, на ім’я цієї особи зареєстровано кілька свідоцтв на торгові марки Win Boss, winbosscasino, «вінбоссказино».

Згідно з рішенням КРАІЛ № 678, ТОВ «БГГ Технолоджіз Україна» отримало ліцензію на зали ігрових автоматів, але бренд оператора в документі не вказали. Цю помилку виправили в рішенні № 689, додавши бренд, який схожий на один із вищезазначених.

Згідно з даними Укрпатенту, ПІБ, область, район, місто та назва вулиці заявника співпадають із ПІБ, областю, районом, містом та назвою вулиці кінцевого бенефіціара ТОВ «БГГ Технолоджіз Україна» (за даними вебресурсів YouControl та Clarity Project).

Марина Слободніченко зазначає, що є кілька варіантів розв’язання такої ситуації, але в будь-якому разі потрібно звертатися до юриста чи патентного повіреного:

1. Через звернення до неправомірного заявника з претензією та вимогою відкликати заявку про реєстрацію. Заявник має можливість скасувати заявку в будь-який час до сплати мита за свідоцтво. І в описаній ситуації за поданими заявками ще не сплачене державне мито, принаймні за більшістю. На етапі переговорів варто дібрати переконливі аргументи, обґрунтувати, у чому полягає порушення прав. Перший варіант може бути достатньо дієвим, адже заявник міг не знати про реєстрацію тотожної торгової марки за кордоном. Але не у разі злісного цілеспрямованого умислу, як це, можливо, було з заявками про реєстрацію брендів гемблінг-індустрії.

«Хоча провести попередні переговори я б радила, оскільки це може бути найшвидший варіант розв’язання проблеми. Сподіваюсь все ж таки на порядність заявника», – підкреслила фахівець.

Укрпатент

2. Подати заперечення на заявку про реєстрацію до Укрпатенту. Укрпатент під час кваліфікаційної експертизи розглядає заперечення і може відмовити заявнику у реєстрації торговельної марки. Проте варто зазначити, що цей варіант захисту прав обмежений строками – заперечення щодо реєстрації можна було подати протягом трьох місяців із дати публікації в Бюлетені відомостей про подану заявку на реєстрацію ТМ.

3. Якщо ж Укрпатент не прийняв доводи та вирішив зареєструвати бренд, оскаржити це рішення можна у судовому порядку або в Апеляційній палаті.

Шанси на те, що Укрпатент відмовить в ухваленні цих заявок, є. Але лише у разі активних дій законного володільця торгової марки. Марина Слободніченко акцентує на тому, що Укрпатент часто не володіє інформацією про те, які позначення вводять в оману або порушують права інших правовласників, бо не перевіряє тотожні позначення з іноземних реєстрів та не володіє специфікою тієї чи іншої сфери, зокрема гемблінгу.

Читайте також: Особливості арбітражу трафіку з українським гео

Саме через це у липні 2020 року запровадили механізм подання заперечення на заявки про реєстрації ТМ. Це доволі ефективний спосіб захисту, але варто пам’ятати декілька важливих аспектів:

  1. Потрібно дотриматися строку подання заперечень та сплати збору.
  2. Необхідно навести мотиви своїх доводів.
  3. Варто розуміти, що подання заперечення не гарантує захист власника бренду – останнє слово за регулятором.

Але у будь-якому разі фахівець радить застосувати превентивний захід замість того, щоб боротися з наслідками.

Якщо ж Укрпатент зареєструє ці торгові марки за заявником, то в іноземних операторів є можливість оскаржити ці рішення в суді. Однак суд – це завжди довго та дорого. Справи щодо питань інтелектуальної власності потребують специфічної доказової бази і призначення експертиз. А подати позов до суду можна лише після того, як неправомірний заявник (на думку іншого правовласника) отримає свідоцтво про реєстрацію. Тоді через суд потрібно визнавати свідоцтво недійсним, забороняти використовувати позначення, стягувати збитки та відновлювати становище позивача. Іноді такий судовий розгляд може тривати роками.

торгова марка

Марина Слободніченко наголошує на нереальності відстеження кожного факту зловживання. Глобально подолати патентний тролінг неможливо. Поява інституту подання заперечень на неправомірну реєстрацію товарного знаку є одним із прикладів боротьби з такими зловживаннями. Власникам ТМ потрібно пильнувати захист своїх прав – це питання мають контролювати юристи.

«У сфері гемблінгу боротьба за бренди сувора, однак я сподіваюсь на порядність конкурентів у цій галузі. Застосування ж протиправних механізмів та реєстрація вочевидь чужих торгових марок та ще й наших іноземних партнерів – це ознака нездорової конкуренції, яка дискредитує в певній мірі українських бізнесменів», – підсумувала юрист.

Читайте також: Вимоги до системи державного моніторингу

Читайте також: Як рекламуються українські ліцензіати?

Коментарі:
Зараз читають
вгору