Положення фінмоніторингу для грального бізнесу – роз’яснення Мінфіну

Автор: Корольчук Олександр
09 Вересня 2021, 15:14

Положення фінмоніторингу для грального бізнесу – роз’яснення Мінфіну

Питання фінансового моніторингу ліцензійних операторів України досі не закрите, оскільки бізнес та уряд мають різні позиції щодо цього документу. Учасники ринку не погоджуються з вимогами, називаючи їх убивчими, тоді як представники Мінфіну вказують, що такі процедури є нормою для інших ринків. Детальніше про позицію міністерства можна дізнатися у його листі до Всеукраїнської ради гемблінгу, де надано ряд роз’яснень щодо проєкту наказу.

Які закони регулюють фінмоніторинг операторів

Міністерство фінансів вказало, що закон № 768 про легалізацію грального бізнесу набрав чинності 13 серпня 2020 року.

Відповідно, стаття 15 цього закону передбачає, що організатор азартних ігор зобов’язаний дотримуватися закону України № 361 про боротьбу з відмиванням коштів та фінансування тероризму (далі – закон про відмивання коштів).

Підпункт «з» пункту 7 частини 2 статті 6 закону про відмивання коштів класифікує операторів азартних ігор і лотерей як суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ).

Читайте також: Мінфін опрацював 142 зауваження до проєкту фінмоніторингу гемблінгу

Обов’язки СПФМ

Закон про відмивання коштів передбачає, що СПФМ зобов’язані:

  • Стати на облік у Держфінмоніторингу.
  • Виявляти фінансові операції, що підлягають фінмоніторингу (ознаки описані в частині 1 статті 20 закону про відмивання коштів).
  • Повідомляти про порогові фінансові операції чи спроби їх проведення.

1 січня 2021 року набула чинності постанова Кабміну № 850 «Деякі питання організації фінансового моніторингу». Вона встановлює процедури взяття на облік СПФМ та подання інформації СПФМ до Держфінмоніторингу. За пунктом 5 постанови № 850 СПФМ повинні стати на облік служби фінмоніторингу не пізніше дня проведення фінансової операції з клієнтом.

Закон про відмивання коштів визначає, що фінансова операція – це будь-які дії щодо активів (кошти, електронні гроші, майно, майнові та немайнові права) клієнта, вчинені за допомогою СПФМ.

Визначення терміна «клієнт» теж можна знайти в законі про відмивання коштів – це будь-яка особа, яка звертається за наданням послуг до СПФМ або користується його послугами для участі в азартній грі.

Міністерство фінансів зауважує, що в цьому контексті виконання обов’язків СПФМ операторами, які проводять азартні ігри (крім азартних ігор казино) здійснюється під час:

  • Фінансових операцій з прийняття і повернення ставок.
  • Видачі (виплати) виграшів (призів).

азартні ігри в казино

А оператори, які проводять азартні ігри в казино, мають виконувати обов’язки СПФМ під час:

  • Обміну коштів на ігрові замінники гривні.
  • Обміну ігрових замінників гривні на кошти.
  • Виплати виграшів.

Читайте також: Легалізація грального бізнесу – останні події

Як стати на облік Служби державного фінансового моніторингу

Порядок № 850 визначає інформацію, яку СПФМ має подати для того, щоб стати на облік у Держфінмоніторингу. Згідно з цим же порядком, подання інформації відбувається в електронній формі до єдиної інформаційної системи через особистий кабінет. Якщо такий варіант неможливий, то потрібно надіслати заповнену паперову форму поштою.

Формат, структура, реквізити повідомлень, вимоги, довідники для їх заповнення, візуальна форма повідомлень та порядок інформаційної взаємодії СПФМ зі службою фінмоніторингу визначає Мінфін.

У листі Міністерство фінансів інформує, що вони вже завершили роботу щодо розроблення і погодження відповідного нормативно-правового факту. А поки він не набере чинності дійсним лишається наказ Мінфіну № 24 від 29.01.2016 про форми обліку та подання інформації СПФМ в частині, яка не суперечить закону про відмивання коштів.

Мінфін зазначив, що нині лише невелика кількість операторів, які отримали ліцензії від КРАІЛ, стали на облік Держфінмоніторингу як СПФМ. Тому іншим ліцензіатам рекомендують дотримуватися вимог закону про відмивання коштів та подати інформацію для взяття на облік як СПФМ.

Читайте також: Які лотереї в Україні легальні

Особливості фінмоніторингу для грального бізнесу

Пороговими операціями для українських операторів є такі, суми яких дорівнюють чи більші ніж 55 тис. грн або еквівалентні цій же сумі в іноземній валюті, банківських металах чи інших активах за офіційним курсом гривні до іноземної валюти і банківських металів.

Оператори азартних ігор як СПФМ мають повідомляти Держфінмоніторинг про:

фінмоніторинг

  • Фінансові операції політично значущих осіб, членів їхніх сімей та/або людей, пов’язаних з такими особами, у разі якщо сума цих операцій дорівнює чи перевищує 55 тис. грн.
  • Підозрілі фінансові операції/діяльність чи спроби їх проведення незалежно від суми їх проведення (прописано у пункті «в» пункту 8 частини 2 статті 8 та статті 21 закону про відмивання коштів).

За інформацією Держфінмоніторингу станом на 01.06.2021 року від ліцензованих операторів не надійшло жодного повідомлення про операції, які підлягають фінансовому моніторингу.

Крім того, Мінфін розробив проєкт про фінансовий моніторинг для операторів азартних ігор і лотерей та оприлюднив документ на офіційному вебресурсі.

Міністерство фінансів попереджує, що під час нагляду за діяльністю СПФМ, зокрема при застосуванні заходів впливу через порушення СПФМ вимог закону, будуть враховувати не тільки строк набуття чинності закону про відмивання коштів, а й строки набуття чинності нормативно-правових актів, розроблених на базі закону про відмивання коштів.

Операторів закликають не зволікати та розробити процедури з протидії відмиванню коштів відповідно до вимог закону про відмивання коштів.

Читайте також: Послуги, вартість і терміни українських суб’єктів сертифікації грального обладнання

Читайте також: Гра бінго – історія, правила, причини популярності

Коментарі:
Зараз читають
вгору