Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

19 Жовтня 2022, 17:33

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Якщо спробувати набрати в пошуковику назву будь-якого українського легального бренду, то на першій же сторінці видасть купу сайтів, які насправді не мають жодного стосунку до оператора. У цієї платформи може бути відмінна вебадреса, але за візуальним наповненням вони повністю мімікрують під ліцензіата. Деякі навіть намагаються створити видимість наявності ліцензії від КРАІЛ, але виходить це не завжди вдало. Через це ми звернулися до кількох українських операторів, які у своїх коментарях описали, чому у Мережі поширене гемблінг-піратство та яких заходів вживають для боротьби з ним.

Cosmolot

Заступник директора з юридичних питань Олександр Лисий розповів, що піратські сайти щохвилини намагаються зайти на верхні рядки пошукової видачі. І буває так, що, крім внутрішньої команди нелегальних вебспеціалістів, це роблять відповідні підрядники, які крадуть впізнаваність у бренду та заробляють на цьому гроші.

Постійна боротьба

«Завдання нашої команди – перманентно протистояти цьому. За показниками 2021 року реклами неліцензійних сайтів було більше, ніж зараз. Через війну в Україні піратські бренди, які працювали під іноземними ліцензіями, перейшли на закордонні ринки. Обсяг їхньої контекстної реклами скоротився втричі, тому нам стало легше блокувати їхні вебресурси», – зауважив юрист.

Він зазначив, що логіка такого «плагіату» розповсюджена не тільки в гральному бізнесі, а й у великій кількості інших сфер.

Трапляється і так, що великі національні компанії з топ-25 пошукових запитів мають проблеми з копіюванням свого бренду з боку менших бізнесів. З огляду на ці факти можна дійти такого висновку про наявність спільного знаменника: маленькі компанії, які не займаються розвитком власного бренду, обирають коротший і токсичний шлях – крадуть візуальний стиль, маскуються під наявну компанію і таким чином заманюють клієнта великого бренду.

Тому питання боротьби з нелегальними сайтами залежить від цінностей та волевиявлення компанії, чий бренд використовують таким чином.

Читайте також: Як українським компаніям вийти на закордонні ринки

«Це наша робота, і треба розуміти, що робота ця постійна. Як і в будь-якому бізнес-процесі, ми маємо свої інструменти – технологічні та юридичні методи. Постійний моніторинг пошукових систем, реклами піратських сайтів та їхнє подальше блокування призводить до того, що пірати втомлюються постійно змінювати домен, бути заблокованими та займатися апеляціями, через що вони переходять до менш захищених конкурентів. Тобто ми перемагаємо, тому що захищаємось і проводимо превентивні заходи страхування свого бренду», – поділився Олександр Лисий.

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Співпраця з КРАІЛ

Оператор Cosmolot співпрацює з КРАІЛ, оскільки бізнес та регулятор мають спільну мету. Оскільки комісія є органом виконавчої влади, вона виконує державну функції з блокування нелегалів. Для цього ухвалюються рішення щодо заборони роботи неліцензійних сайтів і їх закликають або легалізуватися, або покинути український ринок. І, звісно, це допомагає Cosmolot у його боротьбі з плагіаторами.

Клієнти знають різницю, головне – усунути нелегалів

Велику роль у цьому процесі відграє і комунікація з клієнтами. Крім того що завдяки зворотному зв’язку оператор краще розуміє потреби аудиторії, він також транслює свої цінності.

І однією з головних цінностей є просування ідеї легальних розваг. Користувачі вебресурсів самі знають та розуміють, де ліцензовані сервіси, а де – ні.

«Наше ж завдання – професійно ліквідовувати піратські гемблінг-сервіси, і ми ясно даємо зрозуміти навіщо: ліцензійний сервіс захищає права гравців, їхні персональні дані, несе відповідальність перед клієнтом. Водночас нелегальні бізнеси створюють небезпеку клієнту, не сплачують податки, чим зумовлюють недовіру до самих себе серед обізнаних та свідомих громадян», – роз’яснив фахівець.

Кількість піратських сайтів зменшиться

За очікуваннями Олександра Лисого, в Україні може і буде зменшуватися кількість нелегалів. І умови для цього мають бути створені на основі досвіду інших країн, де гральний бізнес є легальним вже понад 20 років. Наприклад, у Великій Британії з 2006 року заблоковано близько 600 тис. піратських сайтів. Так, цього досягнуто завдяки постійній моніторинговій, технологічній та юридичній роботі. Але таким чином і потрібно позбавлятися «клонів».

«Це може бути схоже на боротьбу з вітряками, бо блокується один акаунт, пірати переходять на інший і так далі. Але ми вважаємо, що це битва ресурсів – скільки створено нових платформ, від стількох і потрібно позбавитись. Коли в країні клієнту стане з усіх поглядів вигідніше розважатись легально, тоді ми суттєво скоротимо потік піратських сервісів», – підсумував представник Cosmolot.

Читайте також: Чому і як бізнесу варто захищати себе від DDoS-атак

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Parimatch

Голова юридичного відділу Parimatch Ukraine Михайло Коваль у своїх коментарях звернув увагу, що через відомість бренду дуже часто відбуваються випадки його неправомірного використання на піратських сайтах, щоб отримати з цього вигоду. Недобросовісна практика полягає в копіюванні стилю, візуального оформлення, айдентики Parimatch, щоб ввести споживача в оману та скористатись репутаційними перевагами бренду, який вибудовувався роками.

Клонам складно обігнати бренд за SEO-оптимізацією

Поза тим вихід на перші рядки пошукових видач є доволі складним завданням, тому оператор поки що не бачив таких випадків стосовно бренду Parimatch. Оскільки для лідерства у пошуковому рейтингу неправомірному клону потрібна SEO-оптимізація, яка буде сильнішою, ніж у офіційних проявах бренду. Тому у компанії роблять все для уникнення таких ситуацій, вчасно реагують на створення таких сайтів та не дають їм прогресувати.

«Такий спосіб реклами можуть використовувати неліцензійні оператори, недобросовісні провайдери рекламних послуг та навіть шахраї, які завдяки неправомірному використанню репутації бренду хочуть примножити свою вигоду. Адже репутацію потрібно вибудовувати роками, а ті категорії, що наживаються на клонуванні стилю бренду та його характеру, зазвичай не мають часу та ресурсу для створення та розбудови власного бренду», – вважає Михайло Коваль.

Якщо говорити про боротьбу з такими «клонами», то варто пам’ятати, що власник бренду є й власником прав на торгову марку, сайт, айдентику, тому він більшою мірою зацікавлений, щоб не допустити появи «клонів». Вони з великою ймовірністю можуть зашкодити клієнтам, підірвати довіру, знизити привабливість та, як наслідок, прибуток бренду. Дієвим інструментом, який у Parimatch Ukraine використовують для боротьби з піратськими сайтами та їхніми дзеркалами – це швидке виявлення та оскарження.

Поскаржитись на такі сайти можуть й споживачі продукту, оскільки під час використання піратських сайтів користувач ризикує безпекою власних даних та коштів.

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Коментатор нагадав, що, окрім КРАІЛ, інтереси багатьох легальних операторів представляє Ukrainian Gambling Council. Parimatch Ukraine є членом цієї асоціації, яка застосовує різні механізми захисту своїх членів у межах своєї компетенції, в тому числі щодо діяльності, яка полягає в боротьбі з нелегальними вебресурсами, що неправомірно імітують продукти легальних операторів.

Акцент на роботі з користувачами

Звісно, оператор в цьому питанні також приділяє увагу і роботі з клієнтами.

«У комунікації з гравцями ми наголошуємо на тому, що Parimatch Ukraine – легальний букмекер, здійснює діяльність відповідно до чинного законодавства, у рекламній діяльності керується наявними вимогами до реклами азартних ігор. Як перша беттінг-компанія, що отримала ліцензію в Україні, ми відчуваємо відповідальність передусім перед нашими гравцями», – додав Михайло Коваль.

Також він нагадав, на сайті КРАІЛ користувач може ознайомитися з переліком сайтів ліцензійних операторів – там вказано ресурс, з якого ліцензіат має право вести діяльність. Для Parimatch Ukraine легальною є одна єдина адреса. На цьому сайті розміщені ліцензії компанії (проведення букмекерської діяльності та казино в мережі Інтернет), правила організатора азартних ігор, підхід до верифікації гравців, принципи відповідальної гри та засоби для самоконтролю. Якщо ж гравець не бачить цієї інформації – це може свідчити, що він перебуває на сайті «клоні» і його дані можуть бути скомпрометовані.

Читайте також: КРАІЛ хоче максимально цифровізувати свої процеси

Потрібен механізм миттєвого блокування нелегалів та піратів

На запитання, що потрібно для зменшення кількості піратських сайтів в Україні, очільник юридичного відділу відповів, що піратські сайти з’являються з геометричною прогресією: з’являється один «клон», потім піратський сайт на цей «клон» і так далі.

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Тому перша й найнагальніша потреба – це пришвидшити процес блокування неправомірних клонів, адже наразі, щоб заблокувати один такий вебресурс, необхідно рішення КРАІЛ та суду. Цей механізм має бути простішим, швидшим та більш цифровізованим. Умовно кажучи, потрібно запровадити механізм миттєвого блокування. І що вищою буде швидкість прийняття рішень державними органами – то легше буде боротись із піратськими сайтами.

Також, можливо, є необхідність у розробленні реєстру неліцензійних брендів у публічному доступі. Це дасть змогу скоротити фільтрацію неправомірних сайтів за ще одним критерієм – нелегальний бренд автоматично означає і нелегальне функціонування сайту.

Vulkan

З боку цього оператори на наш запит відповів Євген Крюков, СМО Vulkan Casino UA. Він зауважив, що плагіат у гемблінг-бізнесі це не рідкість.

Vulkan Casino UA – єдиний бренд в Україні, котрий придбав права на використання торгової марки Vulkan та оперує в онлайні на території країни згідно з ліцензією. Але водночас нелегальних «Вулканів», доступних українцям, у Мережі дуже багато. Оператор неодноразово бачив, як паразитують на бренді та роблять сайти-копії. Основна механіка – зробити назву з використанням «Вулкан» чи Vulkan, додати аналогічні ігри, використати бонусні системи, а інколи – й ідентичний дизайн. Копіюються навіть домени, які можуть привести гравця на шахрайські сайти. Ба більше, такі сайти найчастіше дуже добре «прокачані» і їхня SEO-оптимізація може витісняти офіційний сайт із головних позицій у пошуковій видачі. Це все плутає користувачів і схиляє їх до небезпечної гри.

«Тому це навіть не нелегальні оператори – це шахраї, які вкрали чужу інтелектуальну власність. Вони не гарантують чесності виплат, не турбуються про безпечність даних та шкодять індустрії загалом», – наголосив спікер.

Шлях піратства максимально легкий

Він підкреслив, що такий шлях роботи обирають ті, хто хоче заробити грошей дуже швидко і без додаткових зусиль. Бо це максимально легкий шлях: вкрасти продукти і сервіси та збагачуватися за рахунок бренду, який здобув репутацію. Не потрібен час на розробку, дослідження цільової аудиторії, тестування ідей, брейн-шторми та безліч іншого. Не потрібні інвестиції в розвиток чи завоювання довіри.

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Але найгірше – це існування великих ризиків для гравців. Прикриваючись ім’ям перевіреного оператора, шахраї можуть збирати конфіденційну інформацію про користувачів та красти їхні гроші. А ось довести факт порушення буде достатньо складно.

«Цим вони підривають віру у чесність, прозорість та безпечність гри, які ми культивуємо. Такі дії – суцільне шахрайство, яке має каратися та викорінюватися з грального ринку компетентними органами», – переконаний Євген Крюков.

Читайте також: Інвестиційна привабливість України під час війни

КРАІЛ потрібно більше інструментів для регулювання питання

З його слів, усі нині мають розуміння, що державна боротьба з піратством не є найактуальнішим питанням, але цей процес не має припинятися. І для українського ліцензіата зараз все виглядає так, що у КРАІЛ недостатньо інструментів, щоб самотужки впоратися з піратськими продуктами.

Зі слів фахівця, у цьому напрямі перспективною може стати співпраця КРАІЛ із компетентними державними органами, яку потрібно розвивати і вдосконалювати.

«Ми ж не припиняємо фіксувати випадки шахрайства та шукати ефективні методи боротьби. Крім того, ми завжди відкриті до співпраці з КРАІЛ у цьому питанні. Зі свого боку ми готові надати будь-яку інформацію та експертизу для спільної боротьби», – підкреслив CMO Vulkan Casino UA.

Окрім того, не потрібно забувати, що жоден піратський сайт не може надати якісні послуги та весь обсяг пропозицій, які отримують користувачі українського ліцензіата. Вкрасти ігри, бонусні системи чи дизайни відносно нескладно. Інша справа – зробити так, щоб це працювало 24/7. Побудувати систему комунікації з гравцями та постійно генерувати цікавий контент – завдання не з простих. Для цього потрібні неабиякі ресурси та сервіси: робота команд продакт-менеджерів, СRM, дизайнерів, креативників та інших. Не кажучи про те, що потрібне постійне технічне оновлення.

На що потрібно звертати увагу клієнтів

Піратство в гральному бізнесі – як з ним борються українські ліцензіати

Є низка речей, на які постійно звертає увагу користувачів Vulkan Casino UA:

  • Ліцензія. На кожному макеті, банері, лендингу тощо можна знайти рядок із вказанням номеру ліцензії, згідно з яким оперує компанія. А на сайті є відповідні документи. Це не лише вимога регулятора, а і спосіб звернути увагу користувача на те, що він може грати безпечно.
  • Безпечна верифікація. Один із методів верифікації на Vulkan Casino UA – через застосунок «Дія». Це офіційний сервіс держпослуг, який є додатковим гарантом безпечної передачі даних. Нелегальні сайти не можуть собі такого дозволити.
  • Можливості гравців. Кожен користувач Vulkan Casino UA не лише має доступ до ігор від перевірених провайдерів, які пройшли міжнародну сертифікацію. Він отримує цілодобову кваліфіковану техпідтримку, може встановлювати ліміти та заморожувати/видаляти акаунт, обирати платіжні методи тощо. Компанія дотримується правил responsible gaming і поважає права своїх гравців.
  • Авторські дизайни. Зовнішній вигляд сайту, оформлення постів у соцмережах, листів чи повідомлень в особистому кабінеті витримані в одному стилі згідно з брендбуком. Жоден піратський сайт не буде стежити за цим та створювати якісні дизайни. Тому, якщо порівняти ліцензіата з іншими сайтами, різниця буде очевидною.

На думку Євгена Крюкова, щоб зменшити кількість піратських сайтів в Україні потрібно налагодити систему контролю на рівні регулятора. Мається на увазі впровадження низки заходів, за допомогою яких КРАІЛ зможе відстежувати та блокувати роботу піратський гральних сайтів, а за ідеального сценарію – унеможливлювати їхнє виникнення.

Читайте також: Стан нелегального гемблінгу під час вторгнення рф

Читайте також: Де українському ІТ шукати гроші під час війни

Коментарі:
Зараз читають
вгору