Азартні ігри в Інтернеті: принципи регулювання в країнах Європейського Союзу

Автор: Анна Нагребельна
06 Травня 2020, 16:48

Азартні ігри в Інтернеті: принципи регулювання в країнах Європейського Союзу

Останній тиждень квітня 2020 року був сповнений новинами про азартні ігри в Інтернеті в країнах ЄС. Введення більш жорстких лімітів з боку урядів, обурення операторів і профільних асоціацій, нагадування про дотримання відповідальної гри, а також публікація першого кодексу з правилами для реклами онлайн-гемблінгу – головні моменти, які фігурували в інформаційному просторі. У чому ж особливість цього сегменту європейського грального бізнесу?

Про азартні ігри в онлайні: поради гравцям і очікування від операторів

Великобританія серед країн Європейського Союзу відрізняється сталими традиціями й доволі жорстким підходом до регулювання гемблінг-індустрії, зокрема в онлайні. І хоч зараз там назріває перегляд діючого з 2005 року законодавства (задля приведення його до сучасних умов), послаблення в регуляторній політиці навряд чи відбудуться. Одне з останніх повідомлень на сайті цього регулятора – нові поради для всіх ліцензованих гральних компаній та очікування стосовно їхніх дій у частині захисту споживачів.

Зокрема, комісія звертає увагу гемблерів, що сайти азартних ігор мають засоби, які дозволяють споживачам встановити обмеження на те, скільки вони витрачають на гральному ресурсі. Також регулятор повідомляє про співпрацю з Twitter задля створення рекомендацій, спрямованих на підтримку користувачів, які хочуть обмежити кількість вмісту, пов’язаного з азартними іграми, що вони бачать на платформі соціальних медіа.

Ще в жовтні 2019 року керівник комісії Ніл Макартур висловив стурбованість стосовно того, як реклама азартних ігор у соціальних медіа впливає на дітей, молодь і вразливих дорослих. Він закликав гральний бізнес бути більш соціально відповідальним у своїх рекламних кампаніях.

Зі свого боку, Кеті Міншалл, керівниця відділу публічної політики Великобританії у Twitter, зазначила: «Ми раді співпрацювати з Комісією з азартних ігор, щоб надати їй інформацію про інструменти та засоби управління, які вона може використовувати в своїй роботі».

Інша значна для онлайн-гемблінгу подія сталася наприкінці квітня 2020 року, коли Європейська асоціація ігор і ставок (European Gaming and Betting Association, EGBA) опублікувала перший загальноєвропейський кодекс відповідальної реклами азартних ігор в онлайні. Детальніше про це читайте в наших новинах. Документ, зокрема, направлений на те, щоб убезпечити неповнолітніх і схильних до виникнення залежності людей від впливу реклами гральних компаній.

Азартні ігри в Інтернет

Власне, ці приклади доводять, що європейське законодавство в своєму базовому варіанті містить певні прогалини, які потрібно заповнювати окремими документами й регуляторним впливом. І ситуація з COVID-19 зробила їх ще більш явними. Однак азартні ігри в Інтернеті називають викликом для регуляторів усього світу.

Читайте також: У Данії кількість заблокованих гемблінг-сайтів зросла до 90

Азартні ігри на гроші в онлайні в європейському законодавстві

Спеціального, єдиного для всіх країн законодавства в сфері азартних ігор у Європейському Союзі не існує. Кожна юрисдикція самостійно визначає норми регулювання гемблінг-індустрії. Єдине, місцеве законодавство повинно забезпечувати дотримання свобод, встановлених Договором про функціонування Європейського Союзу (Functioning of the European Union – TFEU), як їх тлумачить Суд Євросоюзу (CJEU). Тут особливо актуальна свобода надання послуг або відкриття бізнесу в іншій країні ЄС.

Регулювання азартних ігор в Інтернеті в країнах Євросоюзу передбачає дотримання різних нормативних документів. У судовій практиці CJEU є справи про приведення у відповідність національних регуляторних систем законодавству ЄС, а також тлумачення основних свобод внутрішнього ринку в галузі азартних онлайн-ігор. Це допомагає судам країн-членів Євросоюзу оцінювати правомірність національних законів про гральний бізнес з точки зору обмежень.

CJEU підтвердив, що надання та використання транскордонних гральних послуг є економічною діяльністю, що підпадає під сферу головних свобод TFEU. Водночас європейське законодавство регламентує випадки, за яких держави можуть обмежувати онлайн-операторів у наданні послуг з азартних ігор. Зокрема, тут ідеться про захист суспільних інтересів – неповнолітніх, боротьбу з лудоманією, запобігання шахрайству та відмиванню коштів, отриманих злочинним шляхом.

Азартні ігри на гроші в онлайні

Європейська Комісія підтримує зусилля країн ЄС в удосконаленні своїх національних законодавчих норм у галузі азартних ігор в Інтернеті, зокрема в рамках адміністративного співробітництва між регулюючими органами. Крім того, Європейський комітет зі стандартизації розробив стандарт звітності для нагляду за операторами онлайн-гемблінгу з боку національних регуляторів. Вони є добровільними, але рекомендованими до застосування.

Читайте також:Про успішність хорватського грального ринку

Країни ЄС і останні зміни в політиці стосовно онлайн-гемблінгу

У Європейському Союзі є країни, які повністю дозволяють онлайн-гемблінг або обмежують його роботу певними напрямами, наприклад, ставками, грою в покер або казино. У деяких європейських юрисдикціях на цьому ринку діє монополія, яка представлена державним або приватним оператором на основі виключного права. Однак все більше країн ЄС створюють ліцензійні системи, завдяки чому на онлайн-ринку може працювати більше однієї гемблінг-компанії.

За даними Європейської асоціації з азартних ігор і ставок (European Gaming and Betting Association – EGBA), гемблінг в Інтернеті стає все більш затребуваним і не в останню чергу завдяки технологічним інноваціям. Відповідно, за даними EGBA, валовий дохід від ігор в онлайн-секторі ЄС може зрости з €22,2 млрд у 2018-му до €29,3 млрд у 2022 році.

Також у EGBA стверджують, що ЄС є світовим лідером у галузі цифрових розваг: займає 49,2% світового ринку азартних ігор в Інтернеті. Ставки на спорт до останнього часу були найпопулярнішою формою онлайн-гемблінгу (42,5%), далі йшли ігри в казино (32,4%), лотереї (12,6%), покер (5%), бінго (4,3%) й інші (3,2%).

Однак, зважаючи на нинішні вимушені зміни в гральному бізнесі, за підсумками 2020 року ситуація дещо зміниться. Онлайн-сегмент, швидше за все, покаже більш стрімке зростання, ніж йому прогнозували ще в січні. Проте активний перехід гравців в Інтернет викликав занепокоєння в низки європейських країн. Азартні ігри автомати в оцінках ризиків виникнення гемблінг-залежності стоять на першому місці. Власне, за доступністю й різноманіттям вони також переважають над іншими видами.

онлайн-гемблінг

Щоб убезпечити гемблерів, країни-учасниці ЄС у березні-квітні почали активно обмежувати розмір депозитів на місяць, бонусні програми, рекламу та використання кредитних карток для оплати витрат на гру в онлайні. Такі заходи не суперечать головним засадам Євросоюзу, тому юрисдикції використовують більш жорсткі правила регулювання сегменту й поки що не йдуть на поступки ліцензованим операторам. Правда, експерти в різних країнах говорять про появу не дуже позитивних результатів від подібної політики: гравці в пошуках більш вільних умов для гемблінгу переходять до «тіньових» компаній, що обертається зменшенням податкових надходжень і нівелюванням принципів відповідальної гри.

Оскільки наша країна в удосконаленні своєї законодавчої бази орієнтується на європейські норми, Кримінальний кодекс України азартні ігри розглядатиме як порушення, допоки не відбудеться легалізація всіх видів гемблінгу, зокрема й онлайн-сегменту. І зважаючи на практику країн ЄС, українським законотворцям варто врахувати невдалі приклади в організації державного нагляду за гральним ринком, щоб детінізація азартних розваг справді виявилася дієвою.

Читайте також:Як кіберспорт привернув увагу букмекерів: від другорядних позицій до єдиного джерела прибутку

Читайте також: Прибалтійський гемблінг: як працюють азартні ігри в Естонії

Коментарі:
Зараз читають
вгору